Parhaat kotiseutulehdet ja Vuoden kotiseututeos palkitaan Turun Kirjamessuilla – livelähetykset verkossa perjantaina ja lauantaina

3.10.2017

Kotiseutulehtikilpailun tulokset julkistetaan perjantaina 6. lokakuuta ja Vuoden kotiseututeos palkitaan lauantaina 7. lokakuuta Turun Kirjamessuilla. Julkistustilaisuudet lähetetään suorana Kotiseutuliiton YouTube-kanavalla.

Turun Kirjamessujen pääteema on tänä vuonna Yksi maa – monta ääntä. Kirjallisuuden kulttuuritapahtuma kerää yli 25 vuoden kokemuksella yhteen lähes 700 esiintyjää, 450 ohjelmanumeroa ja satoja näytteilleasettajia. Suomen Kotiseutuliitto julkistaa tapahtumassa perinteisesti Vuoden kotiseututeoksen ja tänä vuonna palkitaan ensimmäisen kerran kotiseutulehtiä.

Kotiseutuliiton järjestämät Kotiseutulehtikilpailu ja Vuoden kotiseututeos -kilpailu kannustavat kotiseutulehtien ja -kirjojen tekijöitä sekä tuovat näkyvyyttä hyvälle paikallisjournalismille ja kotiseutukirjallisuudelle.

Kotiseutulehtikilpailun tulosten julkistustilaisuus alkaa Turun Kirjamessujen Agricola-lavalla (A-halli) perjantaina 6.10. kello 11.50. Tilaisuuden juontaa Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo. Lavalla nähdään kotiseutulehtikilpailun voittajien lisäksi kilpailuraatia edustava Ylen ohjelmapäällikkö, FT Reijo Perälä.

Vuoden kotiseututeos -kilpailun tulosten julkistustilaisuus alkaa Turun Kirjamessujen Kuisti-lavalla (B-halli) lauantaina 7.10. kello 14. Vuoden kotiseututeoksen julkistaa historioitsija Teemu Keskisarja, joka on valinnut voittajan palkintoraadin valitsemien neljän finalistin joukosta. Riitta Vanhatalo juontaa ja haastattelee Keskisarjan lisäksi Vuoden kotiseututeoksen tekijöitä.

Julkistustilaisuuksia voi seurata suorana myös verkossa Kotiseutuliiton YouTube-kanavalla.

Lisätietoja:

Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Kotiseutuliiton tiedottaja Elina Kuismin, puh. 050 440 9411, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

---
Suomen Kotiseutuliiton tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestämässä kotiseutulehtikilpailussa arvioitiin lehtien paikallisuutta ja vaikuttavuutta, sisällön monipuolisuutta ja kiinnostavuutta, vuorovaikutusta ja lukijoiden aktivoimista sekä visuaalisuutta. Kilpailuun voivat osallistua kaikki kotiseutulehdet – esimerkiksi paikallis-, kaupunki- ja kaupunginosalehdet niin painettuina sanoma- ja aikakauslehtinä kuin verkkolehtinä. Lisäksi palkitaan vuoden kotiseutulehtijuttu.

Vuoden kotiseututeos -kilpailussa vertaillaan ehdolla olevien teosten ulkoasua, kuvatarjontaa, taittoa, viimeistelyä, tekstien loogisuutta sekä miten sisältöaines on valittu ja toimitettu. Valintaan vaikuttaa myös tarjotun tiedon yleistettävyys sekä se, miten sisältö sijoitetaan laajempiin kokonaisuuksiin. Vuoden kotiseututeos on valittu vuodesta 2009.