Piili tulee!

4.9.2012
Mäntsälä-Seuran julkaisutoimikunta (toim.)
Piili tulee!
Mäntsälä-Seura
Vaasa 2012
192s.

Takaisin Kirjaesittelyt 2012


Mäntsälästä eri ajopeleillä

Kun aloitetaan muinaisteistä ja kauppareiteistä Hämeestä Uudenmaan rannikolla ja päädytään katselemaan Mäntsälän linja-autoasemaa, on siinä vuosia vierähtänyt. Näitä vuosia katselee ja niistä kertoilee Mäntsälä-Seuran 18. julkaisu, joka nimensä mukaisesti tarkkailee maailman menoa autojen ikkunoista.

No tokihan mäntsäläläisillä on nykyisin käytettävissään junankin ikkunat, Lahden oikoradan valmistuttua vuonna 2006. Tuolloin Mäntsälä astui viimeistään nykyaikaan. Nyt pääsi suoraan rautaheposella Lahteen tai Keravalle ja sitä kautta Helsinkiin tarvitsematta istuskella maantiellä ruuhkissa.

Tosin aiheutti se luonnollisesti  myös huolta ja surua: rakennuksia purettiin radan alta, ratalinjauksista kiisteltiin ja muutenkin oltiin vähän vastahankaan, vastahan moottoritie oli halkaissut kulttuurimaiseman. Mutta jotain hyvääkin on toki junaliikenteestä siunaantunut. Mäntsälässä nimittäin tiedetään, että aina kun Pendolino näkyy, ilma lämpenee!

Piili Tulee! sisältää paljon muutakin. Tällä kertaa siis linjaliikenteen muisteloita ihan alkuajoilta tuonne 90-luvulle. Käydään läpi liikennöitsijät ja heidän autonsa, eri liikennöitsijöiden omanvärisensä bussit, jotka lopulta yhdenmukaistuivat ja menettivät yksilöllisyytensä fuusioiden tuloksena, joskin joitain sinnikkäitä yrittäjiä vieläkin löytyy. Ja matkustaminen. Kuka kertoilee mukavasta kuka vähemmän mukavasta matkasta linja-autolla, ehkä ikävämpiä olivat matkat rintamilta sotasairaaloihin sotien aikana, jolloin linja-autotkin osallistuivat maanpuolustukseen kaikin hevosvoimin.

Mutta ajeltiinpa Skodallakin aina Tromsaaan asti, käytiin turistimatkalla Pariisissa, hankittiin moottoripyöriä, vaihdettiin autoja, oltiin merkkiuskollisia – tai uskottomia – aina maun mukaan, onpa hevosliikennemuistelokin mukaan mahtunut. Ja tietenkin juttua mäntsäläläisistä huoltamoista ja bensa-asemista 1920-luvulta nykypäiviin.

Vaikka kirjan teksteissä yrittäjät, entiset ja nykyiset välähtelevät, ei ole syytä nostaa esiin kysymystä tekstimainonnasta – historiatietojahan nämä ja osa Mäntsälän muuttumista.

Pikkujutut isojen välissä sirpaloittavat kerrontaa ja olisivat ehkä vaatineet hieman toimittamista ja valintaa, mutta paikkatietoa ja paikallista muisteloa kaikki tyynni.

Kuvasato on mielenkiintoinen ja kuvatekstit selvittävät taustoja. Taaskin tulee mieleen väri- ja mustavalkokuvien erottaminen eri sivuille, mutta eihän se aina onnistu, kontekstit vaativat tiettyjä kuvia eikä linja-autojen tai huoltoasemien persoonallisuuksia oikein mustavalkoisesta erottaisikaan.

Graafinen suunnittelija ja taittaja, julkaisutoimikunnan jäsen Veli-Mikko Ovaska olisi voinut antaa taitolle hieman enemmän tilaa. Nyt tuntuu hieman ahtaalta. Sivun alareunan rajaukset ja sivunumeropylväät, niin kuin entiset kilometritolpat, ovat mukava idea.

Mäntsälä asettuu kyllä kartalle, tosin vasta sivulla 140 ja sielläkin kartalla, joka on vuodelta 1939.

Lassi Saressalo

Kirjaa voi tilata Mäntsälä seurasta: p. 045-850 6162
 

Takaisin ylös