Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan paikallismuseot siirtyivät mobiilimaailmaan

20.4.2016

Suomen Kotiseutuliiton eMuseo-palvelu tuo paikallismuseot kaikkien ulottuville

Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan paikallismuseotoimijat tekivät museoistaan mobiilioppaita. Kymmenen museota on ottanut eMuseo-palvelun käyttöönsä ja lisää oppaita ja reittejä valmistuu kevään aikana. Osoitteesta www.emuseo.fi löytyy nyt kahdeksan opasta älypuhelimella selailtavaksi.

Suomen Kotiseutuliitto on luonut eMuseo-mobiiliopassovelluksen paikallismuseoiden käyttöön yhdessä Momeo Oy:n kanssa, joka on mobiili- ja mediaoppaisiin erikoistunut ohjelmistoyritys. Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy satojen paikallismuseoiden opastuksista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme paikallismuseot kaikkien ulottuville.

”On hienoa, että pienille museoille tarjotaan tällainen palvelu”, pilottivaiheessa mukana ollut museotoimija tiivistää. ”Tämän kautta saamme näkyvyyttä ja astumme pitkän askeleen tämän päivän mobiilimaailmaan. Jes!”

Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan paikallismuseot saivat eMuseo-palvelun käyttöönsä ensimmäisinä Suomessa. Seinäjoella ja Vaasassa tarjottiin Etelä-Pohjanmaan rahaston tuella ilmaiset koulutuspäivät keväällä 2016. Yhteensä 29 osallistujaa 15 eri museosta perehtyi sovellukseen ja harjoitteli sen käyttöä.

Museo mukanasi ja museo-opas aina paikalla

eMuseo-palvelun avulla museo-opas on aina käytettävissä, oli museo auki tai kiinni.

Oppaissa voi olla tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita. Vierailijat voivat osallistua pelaamalla ja keräämällä pisteitä, antamalla palautetta, kysymällä paikallismuseolta asiantuntija-kyselykanavalla ja jakamalla oppaita ja niiden sisältöjä sosiaaliseen mediaan. eMuseosta voi löytyä jatkossa kartalle sijoitettuja kierroksia ulkomuseon kohteista, yhden museonäyttelyn virtuaaliopastuksia ja koululaisia kiinnostavia tehtäväreittejä. Valmiita oppaita voi käyttää puhelimella ja tabletilla tai halutessaan myös tietokoneella.

Pilottivaiheen jälkeen Suomen Kotiseutuliitto tarjoaa palvelun maamme kaikkien paikallismuseoiden käyttöön. eMuseo-palvelu nostaa pienemmätkin kotiseutumuseot esiin ja kaikki Suomen paikallismuseot halutaan mukaan. Toukokuussa 2016 Kotiseutuliitto tiedottaa seuraavista koulutuksista ja palvelun tilaamisesta.

Selaa osoitteessa www.emuseo.fi

• Paikallismuseot Suomessa - Suomessa on lähes tuhat paikallismuseota. Mitä ne ovat, mistä ne kertovat? Tule tutustumaan!
  • Isonkyrön kotiseutumuseon mobiilioppaassa ihastut Kyrönjokimaisemaan ja tutustut Napuen mamselleihin
  • Etelä-Pohjanmaan Järviseudun patsaat ja muistomerkit - alueen historiaa muistomerkkeihin tallennettuna
  • Kauhavan museot: vinkkilista alueen paikallismuseoihin
  • Suomen kirjastomuseon oppaassa on videoilla minikuvaelmia kirjastohistoriasta
  • Nurmon museoalueelle voit tehdä kierroksen - mobiiliopas neuvoo piha-alueen kohteissa
  • Jalasjärvi-Seura on koonnut reitin muistomerkeille, sekä kuvia ja tarinaa Jalasjärven museon päärakennuksesta Raholammin tuvasta

Lisätietoja:
www.emuseo.fi
www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/kotiseutumuseoiden-mobiiliopasteet

Sini Hirvonen
sini.hirvonen@kotiseutuliitto.fi
Koordinaattori, Suomen Kotiseutuliitto

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto on paikallisuuden puolestapuhuja ja palvelee kaikkia Suomen paikallismuseoita.

Paikallismuseot ovat pääosin ei-ammatillisesti hoidettuja museoita, joissa arvokasta vapaaehtoistyötä tekee vuosittain 10 000 ihmistä. Suomessa on lähes 1000 paikallismuseota, joista 730 on kuntien, yhdistysten ja säätiöiden ylläpitämiä. Näistä Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueella sijaitsee 100. Vertailun vuoksi: ammatillisesti hoidettuja museokohteita on koko maassa noin 300. Paikallismuseoiden näyttelyissä vierailee ja tapahtumiin ja muuhun toimintaan osallistuu vuosittain yhteensä miljoona kävijää. Paikallismuseot ovat kirjastojen jälkeen alueellisesti kattavin kulttuuripalveluverkostomme