Rantsilan museo on aina auki

Rantsilan museoesineet siirrettiin verkkomuseoon, kiitos kotiseutuyhdistyksen. Virtuaalimuseossa esineisiin voi tutustua paikasta riippumatta kellon ympäri.

Aiemmin Rantsilan museota on pidetty auki kerran kesässä. Nyt aukioloajat moninkertaistuivat, sillä virtuaalimuseossa voi vierailla verkon välityksellä milloin vain. Ovensa virtuaalimuseo avasi elokuun lopussa.

Enää ei myöskään tarvitse tulla paikan päälle raitille, vaan museoesineistöä voi katsella vaikkapa kotisohvalta käsin tai peräti maapallon toiselta laidalta. Rantsilan museoon pääsee nyt esteettömästi ja vapaasti, kunhan on verkkoyhteys. Kulku virtuaalimuseoon käy Rantsila-seuran verkkosivujen kautta (www.rantsila.fi).

Työn takana on Rantsila-seura, joka kuvautti museotavaran varta vasten verkkoon laittamista silmällä pitäen. Kotiseutuyhdistystä harmitti pitää museon ovet suljettuna liki läpi vuoden, joten kuningasidea siirtää museo nykyaikaisesti verkkoon ratkaisi ongelman.

Kaikkiaan virtuaalimuseoon on laitettu yli tuhat kuvaa, jotka on jaettu viiteen ryhmään. Yhteen ryhmään kuuluvat kirkolliset esineet, toiseen työvälineet ja kolmanteen keittiön esineistö. Neljännen ryhmän muodostavat yleiset esineet ja viidennen muut esineet.
Virtuaalimuseon kuvat otti Pekka Lammi. Kuvia voi ilmestyä vielä lisääkin, jos Rantsilan museon kokoelmat karttuvat kiinnostavilla esineillä. Kuviin on myös liitetty esineisiin liittyvät tiedot, jotta esineiden nimet ja käyttötarkoitus eivät jää pelkästään arvailujen varaan. Liitetyt tiedot perustuvat Riikka Pyykön aiemmin tekemään luetteloon Rantsilan museon esineistöstä.

Rantsila-seura toivoo, että verkkoelämään tottuneet nuoret löytävät museokokoelmat paremmin juuri virtuaalimaailmasta, mutta samalla helpotetaan kaikkien muidenkin ikäpolvien museovierailuja. Yhdistys kaavailee, että tulevaisuudessa verkkomuseon yhteyteen voisi liittää kuvaluettelon ja eritasoisia tehtäviä, jolloin koululuokat voisivat hyödyntää virtuaalimuseota tehokkaammin.

Eija Tuomaala, Rantsila-seuran sihteeri