Riitta Vanhatalo: Uusia yhteisöjä

28.2.2014

Kotiseutupostin 1/2014 pääkirjoitus

Viime aikoina olen tehnyt havaintoja sosiaalisen median käytöstä. Näyttää siltä, että sosiaalinen media tekee palveluksen kotiseututyölle. Netissä voi toimia uudella tavalla ihmisläheisesti. Toisin päin asian voi ilmaista niin, että kotiseutukeskustelu sopii hyvin sosiaaliseen mediaan. Some yleistyy muutenkin, ja vaikkei se liene jokaiselle henkilökohtaisesti tuttu, entistä useampi on siitä kuitenkin kuullut. Nykyään on jopa vaikea välttyä kuulemasta.

Yksi yleisimpiä asioita, mistä Facebookissa kirjoitetaan on paikka, missä ollaan tai käydään, kuten kesämökki, lomamatka tai kotiseutu. Facebookiin perustetaan myös vapaamuotoisia ryhmiä, kokoontumispaikkoja, jotka on omistettu synnyinpaikkakunnalle, entiselle kotiseudulle tai kotikaupunginosalle. Parina esimerkkinä siellä on jo KEN eli Kouvolan entiset nuoret (yli 4 000 jäsentä), oululainen Karjasilta-ryhmä ja Keuruu Fan Club. Näissä ryhmissä jaetaan esim. muistoja ja valokuvia, koetaan tunteita ja erityisesti ylpeyttä. Mukana on nostalgiaa ja lempeää huumoria.

Facebookissa törmäsin ensimmäisen kerran siihenkin, että nykyajan sketsihahmoillakin Putous-ohjelmassa on kotiseutu: Antsku on Imatralta ja Heikkis-Jamo Mikkelistä. Hahmojen kotiseutu on osa niiden viehätystä, ja niitä fanitetaan netissä.

Myös Suomen Kotiseutuliitto on Facebookissa ja Twitterissä. Noin kaksi miljoonaa suomalaista käyttää Facebookia. Twitter ei ole yhtä suosittu, mutta sen käyttö kasvaa myös. Kotiseutuliitto on siellä, missä monet suomalaiset muutenkin ovat.  Kotiseutuliitto kertoo ajankohtaisista asioista, keskustelee ja kyselee. Myös monet kotiseutu- ja kaupunginosayhdistykset ovat siellä.

Nyt en suinkaan tarkoita, että kaikkien pitäisi olla somessa. En myöskään tarkoita, että se voisi mitenkään sivuuttaa toimintamalleja ja työtapoja, joita yhdistyksissä on kehitetty vuosikymmeniä. Selkeästi Facebook ja Twitter ovat tuoneet kotiseudun näkökulmastakin jotain uutta. Hyödynnetään uudet mahdollisuudet unohtamatta vanhoja toimintamalleja.

Riitta Vanhatalo