Satavuotiaan Suomen tarinaa kerrotaan nyt museoesine kerrallaan – kohta koossa sata tarinaa!

12.10.2017

Onko museonne jo mukana? Suomen Kotiseutuliitto on haastanut kaikki maamme museot kertomaan itsenäisen Suomen tarinaa museoesine kerrallaan. Satavuotiasta maatamme juhlistavaan Yksi esine – tuhat tarinaa -haasteeseen on vastattu kymmenillä hienoilla ja koskettavilla kuvilla ja tarinoilla. Niitä on julkaistu – ja julkaistaan yhä – Kotiseutuliiton Flickr-tilillä ja sosiaalisen median kanavissa tunnisteilla #yksiesine #suomi100 #museot.

Haluamme nyt kannustaa niitä museoita, jotka eivät vielä ole mukana, valitsemaan kokoelmistaan yhden esineen, joka kertoo jotakin olennaista paikkakunnasta, kotiseudusta – kenties koko Suomesta. Esineen valinnassa voi myös hyödyntää museovieraita ja seudun asukkaita!

Kuvia ja tarinoita voi lähettää vuoden 2017 marraskuuhun loppuun asti. Vielä siis ehtii hyvin mukaan!

• Valitkaa museostanne yksi esine, jonka tarina liittyy osaksi itsenäisen Suomen historiaa. Pohtikaa, miten tämä esine kuvaa kotiseudun kehittymistä, käännekohtaa tai muuta merkityksellistä.
  • Lähettäkää kuva esineestä ja noin tuhannen merkin tarina osoitteella toimisto@kotiseutuliitto.fi.

Lue lisää ja katso ohjeet: Yksi esine – tuhat tarinaa

#yksiesine-idean isä, museologian professori ja Kotiseutuliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna sanoo: ”Esineiden tarinat kertovat ja todistavat menneisyyden tapahtumista ja ilmiöistä. Museoesine on näin aina sekä aineellisten että aineettomien arvojen tulos, ja usein aineeton on arvokkainta!”

Lisätiedot:
järjestöpäällikkö Liisa Lohtander, puh. 045 1509 109, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi
tiedottaja Elina Kuismin, puh. 050 440 9411, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi