Seinäjoen Törnävä-Seuran Avainpatsas on Vuoden kotiseututeko

7.8.2015 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Vuoden kotiseututeoksi Seinäjoen Törnävä-Seura ry:n ideoiman Avainpatsaan.

Avainpatsaan paljastustilaisuuden jälkeinen kuva, jossa keskellä Seinäjoen Törnävä-Seuran puheenjohtaja Seppo Katila ja hänen vasemmalla puolellaan hymyilevä Seinäjoen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kimmo Heinonen. Kuva: Seinäjoen Törnävä-Seura ry

Vuoden kotiseututeko julkistettiin Kotiseutuliiton vuosikokouksessa, joka pidettiin Espoon Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Leppävaarassa perjantaina 7. elokuuta.

Ruostumattomasta teräksestä hitsattu yli kaksimetrinen patsas sijaitsee Seinäjoella Ruukintien ja Vuoritien kiertoliittymässä, vanhan maalaiskunnan maaperällä. Teos symboloi Seinäjoen kasvua ja kehitystä nykyaikaiseksi eteläpohjalaiseksi asuin- ja työpaikkakeskukseksi Seinäjoen maalaiskunnan ja kauppalan yhdistymisen jälkeen.

Avainpatsaan tekeminen sai alkunsa Seinäjoen Törnävä-Seuran puheenjohtajan Seppo Katilan ideasta. Patsas on mittasuhteiltaan tarkka kopio Seinäjoen maalaiskunnan jo käytöstä poistuneen vaakunan kolmesta avaimesta, jotka symboloivat kunnan keskeisen avainaseman lisäksi maiden viljavuutta. Seinäjoen kaupunki on myöntänyt heraldikko Ahti Hammarin suunnitteleman vaakunan käyttöoikeuden Törnävä-Seuralle.

Koulutuskeskus Sedu Törnävän levyseppähitsaajaoppilaat Matti Kontteli ja Miika Kattelus toteuttivat patsaan opinnäytetyönään keväällä 2013. Kontteli ja Kattelus tekivät työnsä Sedun opettajien Olli Janhusen ja Mika Lassilan opastuksella.

Terästeoksen toteuttamisen mahdollisti yrityslahjoitus. Kuortaneen Teollisuuspalvelu Kutepa Oy sekä Asennus- ja Metallityö Kontteli Oy lahjoittivat teokseen tarvitun teräksen. Seinäjoen kaupunki valmisti perustukset ja asensi patsaan. Seinäjoen Törnävä-Seura luovutti patsaan Seinäjoen kaupungin käyttöön 12.6.2014.

Vuoden kotiseututeko -raadin mielestä Avainpatsaassa ja sen toteutuksessa yhdistyy useita merkittäviä näkökulmia: nuoret olivat vahvasti mukana tekemässä erittäin vaativaa työtä, patsas itsessään on näyttävä ja ainutlaatuinen ja se liittyy vahvasti perinteeseen ja paikallisen identiteetin vaalimiseen. Kotiseutuyhdistyksen, oppilaitoksen, yritysten ja kaupungin välinen yhteistyö tuotti hedelmää.

Ennätysmäärä monipuolisia ehdokkaita

Suomen Kotiseutuliitto haluaa edistää hyvin toteutettua kotiseututyötä. Vuoden kotiseututeko -palkinnon voi saada hanke, henkilö tai vaikka hyvä tapahtumakonsepti. Valintaan vaikuttavat erityisesti asukkaiden ja yhteisöjen omatoimisuus, aloitteellisuus sekä uudet toiminta-ajatukset ja hyvät ideat.

Ehdotuksia Vuoden kotiseututeoksi tuli ennätyksellisen paljon, yhteensä 40 hyvin perusteltua ja monipuolista ehdotusta. Mukana oli tapahtumia, hankkeita, julkishallinnon tekoja, yksityisten henkilöiden sekä tietenkin kotiseutuyhdistysten toimintaa. Mukana oli sekä perinteisen kotiseututyön muotoja että uusia avauksia.

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Vuoden kotiseututeon vuodesta 2005 lähtien. Vuoden 2014 kotiseututeko oli Lahti-filmit talteen ja esille -hanke, jossa Lahti-seura, Päijät-Hämeen elokuvakeskus ja Lahden Videokuvaajat keräävät kuva-, ääni- ja filmimateriaalia.

Lehdistökuvia:

Lisätietoja:

Palkintoraadin puheenjohtaja, Suomen Kotiseutuliiton hallituksen jäsen Pia Puntanen, puh. 0400 651 620, etunimi.sukunimi @surffi.fi.

Seinäjoen Törnävä-Seuran puheenjohtaja Seppo Katila, puh. 040 545 5737, etunimi.sukunimi @pp.inet.fi

www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot/vuoden-kotiseututeko

Suomen Kotiseutuliitto on maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö ja kotiseututyön keskusjärjestö, jolla on lähes 840 yhteisöjäsentä ja yli 220 henkilöjäsentä. Liitto on paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä ja vaalii kulttuuriperintöä. Kotiseutuliitto edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta, kehittää ja tukee kotiseututyötä sekä palvelee jäseniään kotiseututyön etujärjestönä.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi. Edellisen kerran kotiseutupäiviä vietettiin eloisassa Espoossa vuonna 1989. Vuoden 2016 päivät pidetään Kajaanissa.

Espoon Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma on julkaistu osoitteessa www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutupaivat2015.

Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata liiton nettisivuilla www.kotiseutuliitto.fi sekä sosiaalisessa mediassa:
www.facebook.com/kotiseutupaivat
www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto