Seurantalolla-kuvateos avaa ovet seurantalojen maailmaan

5.4.2017

Seurantalot kuuluvat suomalaiseen maisemaan – myös mielenmaisemaan. Kunnianosoituksena satavuotiaalle Suomelle ja sen aktiivisille kansalaisille Suomen Kotiseutuliitto julkaisee Tuomas Uusheimon Seurantalolla-valokuvateoksen.

Seurantalolla-valokuvateos on syntynyt arvostuksesta suomalaisia seurantaloja, niiden rakentajia ja korjaajia sekä taloilla tapahtuvaa kansalaistoimintaa kohtaan.

Suomessa on yli 2 500 yhdistysten ja seurojen talkootyönä rakentamaa taloa, seurantaloa. Ne ovat nuorisoseurantaloja, työväentaloja, vapaapalokuntataloja ja muita yhdessä tehtyjä, yhteiseen toimintaan ja kohtaamiseen tarkoitettuja rakennuksia. Vanhimmat talot on rakennettu 1880-luvulla.

Seurantalolla on vietetty ja edelleen vietetään vuosittain lukemattomat häät, hautajaiset ja kyläjuhlat, niissä näytellään, voimistellaan, painitaan ja pidetään kirjallisuuspiiriä. Nykyään myös skeittaaminen onnistuu.

Marjoniemen nuorisoseurantalo. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Valokuvaaja ja arkkitehti Tuomas Uusheimo on seitsemän vuoden ajan valokuvannut seurantaloja ympäri Suomea. Hänen kuvissaan näkyvät rakennukset ja tilat mutta myös kaikkien niiden ihmisten jälki, jotka ovat vuosien ja vuosikymmenten aikana eläneet, iloinneet, surreet, suunnitelleet ja toimineet tiloissa. Viirit hyllyillä, usko parempaan maailmaan, kulumat hirsissä, nauru kanttiinissa, tuolipinot nurkissa, jäähtyneen kamiinan tuoksu ja narikkaan unohtunut lippalakki kertovat seurantalon tarinaa edelleen.

Uusheimon kuvien ohella tarinaa kertovat rakennustutkija, arkkitehti Johanna Hakasen essee seurantalojen historiasta ja toimittaja Marja Hakolan tuokiokuvat taloissa nykyään toimivista ihmisistä. Kirjan suunnittelussa ovat olleet mukana FM Sanna Käyhkö ja FM Marianne Parvinen Suomen Kotiseutuliitosta.

Kulttuurihistoriallisesti merkittävä teos on Suomen Kotiseutuliiton kunnianosoitus 100-vuotiaalle Suomelle ja osa liiton itsenäisyyden juhlavuoden Rakkaudesta kotiseutuun -ohjelmakokonaisuutta. Teoksen kustantaja on Maahenki Oy. Kirjan ulkoasusta vastaa palkittu graafinen suunnittelija Timo Numminen. Kirja julkistetaan 6. huhtikuuta 2017 Helsingissä.

Seurantalolla-teoksen Facebook-sivu >>

Tilaa Seurantalolla-teos Maahengestä >>

Kallon työväentalo. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Suomen Kotiseutuliitto juhlistaa satavuotiaan Suomen kotiseutuja ja seurantaloja – yhdessä suomalaisten kanssa. Kotiseutuliiton itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmakokonaisuus Rakkaudesta kotiseutuun selvittää kansalaiskeskusteluin mitä kotiseutu merkitsee tänä päivänä erilaisille ihmisille eri tilanteissa ja tuo esille tuhannet seurantalot kuvin ja kertomuksin. Juhlavuoden kesä huipentuu elokuussa Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Jyväskylässä.

Maahenki on kulttuurikustantamo, joka on erikoistunut luontoon, taiteeseen, käden taitoihin, ruokaan ja ortodoksiseen kirjallisuuteen. Yhtiön kustantaja ja toimitusjohtaja on Johanna Korhonen.