Seurantalot hätämajoitukseen tai joukolla vapaaehtoisiksi vastaanottokeskuksiin - yhdistykset auttamaan turvapaikanhakijoita

Suomen Kotiseutuliitto kannattaa tätä Suomen Nuorisoseurojen aloitetta ja kannustaa kaikkia jäsenyhteisöjään miettimään, miten voisi omalta osaltaan auttaa apua tarvitsevia.
----------------------------------------------------------------------------

Suomen Nuorisoseurat tiedottaa 25.9.2015

Seurantalot hätämajoitukseen tai joukolla vapaaehtoisiksi vastaanottokeskuksiin - Nuorisoseurat auttamaan turvapaikanhakijoita

Nuorisoseura-aatteeseen kuuluu olennaisesti ihmisyys, inhimillisyys ja hyväksi ihmiseksi kasvaminen. Jokaisen velvollisuus on auttaa ja puolustaa heikompia. Etelä-Pohjanmaan nuorisoseura, erityisesti sen toiminnanjohtaja Sanna Paloniemi sekä oma-aloitteiset paikallisseurat näyttävät muille nuorisoseuroille ja koko maalle mallia.

Nuorisoseurajärjestön keskeiset arvot ovat osallisuus ja yhteisöllisyys. Toimimisesta kansainvälisissä ympyröissä ja maahanmuuttajien kanssa on monen vuoden kokemus esimerkiksi International Club-toiminnan ja -koulutusten kautta. Järjestön toimijat ovat yhdessä linjanneet, että nuorisoseurassa kaikki ihmiset ovat yhdenvertaisia ja syksyllä 2009 nuorisoseurajärjestö julistautui syrjinnästä vapaaksi alueeksi.

Suomen Nuorisoseurat kannustaa seuroja ja seuralaisia – sekä ihan kaikkia - miettimään, miten voisi omalta osaltaan auttaa apua tarvitsevia.

Seurantaloista tiloja hätämajoitukseen

Nuorisoseurantaloja on ympäri Suomen noin 600. Monet seurantalot soveltuvat hyvin hätämajoitukseen ja paikalliset seurat ovat jo olleet oma-aloitteisia asian suhteen. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan Nuorisoseura yhdessä Suomen Punaisen Ristin Länsi-Suomen piirin kanssa ovat avanneet torstaina 24.9. hätämajoituksen Ylihärmän nuorisoseurantalolle Kauhavalle. Ensimmäiset turvapaikanhakijat saapuivat torstain ja perjantain välisenä yönä. Ylihärmän nuorisoseurantalolle mahtuu yhteensä 50 henkilöä.

Etelä-Pohjanmaan nuorisoseura on edelleen aktiivisesti kartoittamassa mahdollisuuksia uusiin tiloihin yhdessä SPR:n kanssa. Muita aluetoimistoja, keskusseuroja ja jäsenyhdistyksiä kannustetaan tekemään samoin ottamalla yhteyttä SPR:n piiritoimistoihin tai ilmoittamalla käytettävissä olevasta tilasta suoraan nettilomakkeella. Noin 1600 turvapaikanhakijaa on tällä hetkellä vailla vastaanottokeskuspaikkaa.

Konkreettista apua vastaanottokeskuksiin

Vastaanottokeskuksissa on tarvetta mm. siivousavulle, lahjoitustavaroiden lajitteluun ja kuljettamiseen, jalkapallon peluuseen tai leikittäjäksi sekä muihin juokseviin tehtäviin. Nuorisoseuralaiset voivat yhdessä ilmoittautua oman alueensa vapaaehtoiseksi järjestöksi SPR:n sivuilla. Merkitse ilmoittautumislomakkeessa rasti vain kohtaan: Turvapaikanhakijan tueksi. On myös mahdollista olla yhteydessä vastaanottokeskukseen. Huomioittehan, että kummatkin tahot ovat tällä hetkellä kiireisiä, ei kannata huolestua, jos ette saa heti vastausta.

---