Suomen Kotiseutuliiton valtuusto päivittyi vuosikokouksessa

5.8.2016 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon valittiin kaudelle 2016–2018 kuusi uutta henkilöä liiton vuosikokouksessa, joka pidettiin Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Kaukametsän kongressi- ja kulttuurikeskuksessa perjantaina 5. elokuuta.

Valtuusto koostuu maakuntien edustajista ja asiantuntijajäsenistä. Maakuntien ehdokkaat valitaan maakunnallisissa kotiseututoimijoiden kokouksissa keväällä, ja lopullisen päätöksen tekee Kotiseutuliiton vuosikokous. Valtuustossa on kaikkiaan 30 henkilöä, joista puolet on vuosittain erovuorossa.

Uusina jäseninä valtuustossa aloittavat kokkolalainen YTM Helena Anttiroiko-Mehtälä Keski-Pohjanmaan edustajana, laihialainen sähköinsinööri Jaakko Heinimäki Pohjanmaan edustajana, turkulainen varatuomari Tapio Jokinen Varsinais-Suomen edustajana, helsinkiläinen VTM Tarja Koskela Helsingin kaupunginosayhdistykset ry Helkan edustajana, pyhtääläinen yrittäjä, merkonomi Raino Ojansivu Kymenlaakson edustajana ja helsinkiläinen Kuntaliiton erityisasiantuntija Johanna Selkee asiantuntijajäsenenä.

Jatkokaudelle valittiin Etelä-Karjalasta lappeenrantalainen käsityöläinen Anne-Maija Laukas, Helsingin kaupunginosayhdistykset ry Helkasta helsinkiläinen varatuomari Veijo Lehto, Kanta-Hämeestä janakkalalainen MJD, Dipl.EMC Elisa Göös, Keski-Suomesta jyväskyläläinen museonjohtaja Heli-Maija Voutilainen, Lapista kemiläinen intendentti Helka Savikuja, Pohjois-Pohjanmaalta nivalalainen toiminnanjohtaja Hanna Järviluoma, Päijät-Hämeestä lahtelainen rehtori Martti K. Lehto ja Uudeltamaalta askolalainen FM Eliisa Jäntti.

Asiantuntijajäsenenä jatkokaudelle valittiin turkulainen Turun yliopiston professori Helena Ruotsala.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta, kehittää ja tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea vaihtelevin teemoin.

Tänä vuonna kotiseutuväki kokoontuu 4.–7.8. perinteistään ja luonnostaan rikkaan Kainuun keskuskaupungissa Kajaanissa. Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien teema Tienviitta tulevaisuuteen kuljettaa osallistujat neljän päivän ajan halki kainuulaisen mielen ja maiseman, kohti tulevaisuutta. Kajaanissa päiviä on vietetty kerran aiemminkin, vuonna 1973, jolloin Kajaani ja Kuhmo isännöivät teemalla Viihtyisä kotimaakunta – kehityksen avain. Vuoden 2017 päivät pidetään Jyväskylässä.

Luettelo kaikista valtuuston jäsenistä päivitetään mahdollisimman pian sivulle www.kotiseutuliitto.fi/liitto-jarjestona/organisaatio/valtuusto.

Maakunnalliset kokoukset keväällä 2016
Vaasa (Pohjanmaa) 20.4.2016; Turku (Varsinais-Suomi) 20.4.2016; Lahti (Päijät-Häme) 21.4.2016; Helsinki (Uusimaa) 26.4.2016; Kokkola (Keski-Pohjanmaa) 3.5.2016; Lappeenranta (Etelä-Karjala) 10.5.2016; Hämeenlinna (Kanta-Häme) 10.5.2016; Jyväskylä (Keski-Suomi) 12.5.2016; Kouvola (Kymenlaakso) 17.5.2016; Oulu (Pohjois-Pohjanmaa) 18.5.2016; Kemi (Lappi) 19.5.2016

Lisätietoja

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi

Vaalivaliokunnan puheenjohtaja Helena Aaltonen, puh. 044 710 0854, etunimi.sukunimi @ gmail.com

Suomen Kotiseutuliiton (valtuuston) puheenjohtaja Janne Vilkuna, puh. 040 554 3569, etunimi.sukunimi @ jyu.fi

Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma on julkaistu osoitteessa www.kajaani.fi/kotiseutupaivat.

Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata sekä liiton nettisivuilla että sosiaalisessa mediassa:
www.facebook.com/kotiseutupaivat
twitter.com/Kotiseutuliitto
instagram.com/kotiseutuliitto
www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto

Apunanne myös liiton tiedottaja Elina Kuismin, puh. 050 440 9411, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi.