Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon seitsemän uutta henkilöä

9.8.2013 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon valittiin seitsemän uutta henkilöä liiton vuosikokouksessa perjantaina 9. elokuuta Seinäjoella Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä.

Etelä-Pohjanmaan edustajaksi valittiin museonjohtaja Teppo Ylitalo Lapualta, Etelä-Savon edustajaksi HuK, matkailuopas Helena Partanen Mikkelistä, Pohjois-Karjalan edustajaksi FM Anne Meriläinen Joensuun Tuupovaarasta, Pohjois-Pohjanmaan edustajaksi sairaanhoitaja Pirjo Karhu Oulusta, Pohjois-Savon edustajaksi HTM Jyrki Haapala Varkaudesta ja Varsinais-Suomen edustajaksi fysioterapeutti MarjaVirpi Mynämäeltä. Lisäksi uudeksi asiantuntijajäseneksi valittiin professori Helena Ruotsala Turun yliopistosta.

Erovuorossa olleista edustajista jatkavat Lapin edustajana KT Irja-Kaisa Lakkala Sodankylästä, Kainuun edustajana aluekehitysasiantuntija Helena Aaltonen Kajaanin Sotkamosta, Pirkanmaan edustajana VTM Jouko Hannu Hämeenkyröstä, Satakunnan edustajana kotiseutuneuvos Timo Korkeaoja Ulvilasta sekä Uudenmaan edustajina VTM Risto Piekka Helsingistä ja museoturvallisuusasiantuntija Mikko Perkko Espoosta.

Asiantuntijajäsenistä maakuntaliittojen edustajana jatkaa vaasalainen kulttuuripäällikkö Tarja Hautamäki Pohjanmaan liitosta, arkistolaitoksen edustajana Oulun maakunta-arkiston johtaja Vuokko Joki ja kaupunkien kotiseututyön edustajana Tampere-Seuran toiminnanjohtaja Heidi Martikainen.

Suomen Kotiseutuliitto on etenkin paikallista kulttuuriperintöä ja kotiseututoimintaa vaaliva keskusjärjestö, jonka jäseninä on 642 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntien liitot ja joka kolmas Suomen kunnista.

Valtakunnallisia kotiseutupäiviä vietetään tänä vuonna 8.–11. elokuuta teemaotsikolla Rytmi yhdistää. Etelä-Pohjanmaata yhdistää seudulle tärkeän rytmimusiikin lisäksi omaleimainen maiseman, arkkitehtuurin ja elämän rytmi.