Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous päivitti valtuuston

11.8.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon valittiin kaudelle 2017–2019 neljä uutta jäsentä liiton vuosikokouksessa, joka pidettiin Jyväskylän Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Jyväskylän yliopiston juhlasalissa perjantaina 11. elokuuta.

Valtuusto koostuu maakuntien edustajista ja asiantuntijajäsenistä. Maakuntien ehdokkaat valitaan maakunnallisissa kotiseututoimijoiden kokouksissa keväällä, ja lopullisen päätöksen tekee Kotiseutuliiton vuosikokous. Valtuustossa on puheenjohtajan lisäksi kaikkiaan 30 jäsentä, joista puolet on vuosittain erovuorossa.

Uusina jäseninä valtuustossa aloittavat oululainen tekniikan tohtori Jouko Arvola Pohjois-Pohjanmaan edustajana, ilomantsilainen FT Laura Jetsu Pohjois-Karjalan edustajana, tervolainen luokanopettaja Anna-Maija Korhonen Pohjois-Savon edustajana ja karkkilalainen valokuvaaja, yrittäjä Henna Mitrunen Uudenmaan edustajana.

Jatkokaudelle valittiin Espoon Kaupunginosayhdistysten Liitto ry EKYListä espoolainen museoturvallisuusasiantuntija Mikko Perkko, Etelä-Pohjanmaalta lapualainen jatko-opiskelija Teppo Ylitalo, Etelä-Savosta mikkeliläinen HuK, matkailuopas Helena Partanen, Lapista sodankyläläinen KT, rehtori Irja-Kaisa Lakkala, Kainuusta kajaanilainen varatuomari Paavo Enroth, Pirkanmaalta pirkkalalainen FM Pasi T. Kuusiluoma, Satakunnasta eurajokelainen entinen kunnanjohtaja Tapani Rihtimäki ja Varsinais-Suomesta mynämäkeläinen fysioterapeutti Marja Virpi.

Asiantuntijajäseninä jatkokaudelle valittiin vaasalainen Pohjanmaan liiton kulttuuripäällikkö HTT Tarja Hautamäki, oululainen Kansallisarkisto Oulun johtaja Vuokko Joki ja tamperelainen Tampere-Seuran toiminnanjohtaja Heidi Martikainen.

Janne Vilkuna jatkaa Kotiseutuliiton puheenjohtajana

Orimattilalainen Jyväskylän yliopiston museologian professori Janne Vilkuna valittiin kolmannelle kaudelle Suomen Kotiseutuliiton valtuuston ja samalla liiton puheenjohtajaksi. Vilkuna on ollut Kotiseutuliiton valtuuston jäsen vuodesta 2007, varapuheenjohtaja vuodesta 2008 ja puheenjohtaja vuodesta 2013. Hänellä on vahva kotiseutuliikkeen ja kulttuuriperinnön asiantuntemus.

– Kotiseututyössä on eletty 1800-luvun lopulta lähtien kolmen haasteen aikakautta. Tapahtumien keskellä on vaikea ymmärtää niiden todellisia merkityksiä. Vasta ajan kuluminen antaa perspektiiviä. 2000-luvun kotiseututyö on myönteisesti kirjavaa ja edessämme on varmasti – ellemme ole jo sen keskellä – kotiseututyön neljäs haaste. Haluan nähdä sen hahmottuvan, Janne Vilkuna kertoo.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta, kehittää ja tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea vaihtelevin teemoin.

Kotiseututyötä ja ennen kaikkea sen tekijöitä juhlistavat Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään tänä vuonna Jyväskylässä 10.–13.8. teemalla Kotiseutu liikkeessä – on the move! Vuoden 2018 päivät pidetään Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa.

Jyväskylän Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma on julkaistu osoitteessa www.jyvaskyla.fi/kotiseutupaivat.

Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata liiton nettisivuilla www.kotiseutuliitto.fi sekä sosiaalisessa mediassa:

www.facebook.com/kotiseutupaivat

www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto

Luettelo kaikista valtuuston jäsenistä päivitetään mahdollisimman pian sivulle www.kotiseutuliitto.fi/liitto-jarjestona/organisaatio/valtuusto.

Maakunnalliset kotiseututoimijoiden kokoukset keväällä 2017:
Helsinki (Uusimaa) 28.2.2017; Seinäjoki (Etelä-Pohjanmaa) 21.3.2017; Mikkeli (Etelä-Savo) 22.3.2017; Tampere (Pirkanmaa) 28.3.2017; Rovaniemi (Lappi) 28.3.2017; Kuopio (Pohjois-Savo) 3.4.2017; Kajaani (Kainuu) 4.4.2017; Joensuu (Pohjois-Karjala) 4.4.2017; Oulu (Pohjois-Pohjanmaa) 11.4.2017; Turku (Varsinais-Suomi) 11.4.2017; Pori (Satakunta) 20.4.2017

Lisätietoja

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

Vaalivaliokunnan puheenjohtaja Markku Monnonen, puh. 050-5589540, markku@monnonen.fi

Suomen Kotiseutuliiton (valtuuston) puheenjohtaja Janne Vilkuna, puh. 040 554 3569, jetunimi.sukunimi@jyu.fi