Suomen Kotiseutuliitto: Kaikilla on oikeus kotiseutuun

Julkilausuma
Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous

Kaikilla on oikeus kotiseutuun

Yhä globaalimmassa maailmassa niin maahanmuutto kuin maassamuuttokin ovat lisääntyneet. Yhä useammalla on useita asuinpaikkoja ja sitä myötä monia kotiseutuja.

Jokaisella on oltava oikeus tulla hyväksytyksi sillä seudulla, jolla asuu ja tuntea olonsa turvalliseksi. Kulttuurinen moninaisuus rikastuttaa kotiseutuja. Kaikilla on oltava oikeus olla osa yhteiskuntaa ja vaikuttaa asuinalueeseensa.

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokouksen Jyväskylässä perjantaina 11. elokuuta antama julkilausuma pohjautuu Kotiseutuliiton toiminnan päälinjoihin, jotka ovat

• kulttuurisesti monimuotoinen Suomi ja suomalaisuus
  • asukkaiden osallisuuden vahvistaminen sekä
  • uudet toimintamuodot kotiseututyössä.

Etenkin näiden teemojen alla Kotiseutuliitto tarkastelee, tukee ja tuo esille kotiseututyötä 100-vuotiaassa Suomessa.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliiton yhdistysjäsenkentässä toimii yli 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta sekä kehittää ja tukee kotiseututyötä. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Lisätiedot:

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

Suomen Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Kirsi Moisander, puh. 040 805 4455, etunimi.sukunimi@saunalahti.fi

_ _ _

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous pidettiin Jyväskylän Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Jyväskylän yliopiston juhlasalissa perjantaina 11. elokuuta.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea vaihtelevin teemoin.

Jyväskylän Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä palkittiin Vuoden kotiseututeko, Vuoden kotiseutuyhdistys ja Vuoden kaupunginosa sekä päivitettiin liiton valtuuston kokoonpano ja jaettiin kotisetututyön ansiomitalit.

• Vuoden kotiseututeko -palkinto rantasalmelaiselle Markus Heiskaselle matkailukeskus Järvisydämen kehittämisestä kotiseudun hyväksi: kotiseutuliitto.fi/vuoden-kotiseututeko-rantasalmelaiselle-markus-heiskaselle-matkailukeskus-jarvisydamen-kehittamisesta
  • Aktiivinen ja moderni Vantaa-Seura on Vuoden kotiseutuyhdistys: kotiseutuliitto.fi/aktiivinen-ja-moderni-vantaa-seura-vuoden-kotiseutuyhdistys
  • Vuosaari on Vuoden kaupunginosa – Pormestari Vapaavuori ilahtui valinnasta: kotiseutuliitto.fi/vuosaari-vuoden-kaupunginosa-pormestari-vapaavuori-ilahtui-valinnasta
  • Kotiseutuliike haluaa rakentaa kaikille yhteistä Suomea – Kirsi Moisanderin puhe Valtakunnallisten kotiseutupäivien avajaisissa: kotiseutuliitto.fi/kotiseutuliike-haluaa-rakentaa-kaikille-yhteista-suomea-kirsi-moisanderin-avajaispuhe-kotiseutupaivilla