Suomen Kotiseutuliitto: Kulttuuriperinnön säilyminen varmistettava

8.8.2014 Julkilausuma

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous, julkilausuma

Globalisoituvassa ja tällä hetkellä epävarmassa maailmassa oman kulttuuriperinnön tunteminen luo turvallisuuden tunnetta. Suomen rikas ja monimuotoinen kulttuuriperintö pitää sisällään aineettoman ja aineellisen kulttuuriperinnön, esimerkiksi saunasta Kalevalaan ja Suomenlinnasta tunturien tarinoihin. Kulttuuriperintöä vaalitaan valtion, kuntien, museoiden, yhdistysten ja yksityisten toimesta.

Taloudellisesti huonona aikana kulttuuriperinnöllä on erityisen merkittävä vaikutus ihmisten hyvinvointiin. Oman kulttuurin tunteminen ja tekeminen luo voimaa ja antaa elämään merkityksellisyyttä. Tuleviin opetussuunnitelmiin on kirjattava entistä voimakkaammin kotiseutuopetuksen ja paikallisuuden tuntemisen näkökulma. Kuntaliitoksia tehtäessä on muistettava liittyvien kuntien omat symbolit, merkkipäivät, historia ja muu kulttuuriperintö.

Suomen Kotiseutuliitto pitää erittäin tärkeänä kansalaisten ja kuntalaisten osallistumismahdollisuutta kotiseutunsa kehittämiseen. Kulttuuriperinnön säilymisen varmistaminen vaatii tiedollisia, taidollisia ja taloudellisia resursseja, joita ei saa vähentää. Kulttuuriperintö on nähtävä voimavarana; sen merkitys esimerkiksi matkailun sisältönä on kaikkialla maailmassa keskeinen.

Suomen Kotiseutuliitto näkee julkisen vallan ja kolmannen sektorin yhteistyön kulttuuriperinnön saralla arvokkaaksi ja tulokselliseksi. Oman kulttuurin tuntemus avaa tilaa muiden kulttuurien ymmärtämiselle ja kasvattaa suvaitsevaisia suomalaisia maailmankansalaisia.

Lisätietoja:

Seuraa kotiseutupäiviä netissä ja somessa:
www.kotiseutuliitto.fi
www.facebook.com/Kotiseutuliitto