Teoistaan tunnetut

14.1.2014
Anneli Kankaanpää
Teoistaan tunnetut I-osa
Graafinen suunnittelu ja toteutus:
Vell-Made Graphics
352 s.

Takaisin Kirjamakasiiniin

Teoistaan tunnetut osa I – Mäntsälän kulttuuria (Kirja julkistettiin 13.9.2013 Mäntsälässä)

Tekijä kertoo kirjasta:

Mäntsälän kunta Uudellamaalla on vaikuttanut kotiseutuna monien tunnettujen henkilöiden lapsuuteen kasvukuntana. Tästä esimerkiksi ovat mm. suomalaisen yleisön tuntemat: puolustusministeri Elisabeth Rehn, kuvanveistäjä Heikki Varja ja mediapersoona Timo T.A. Mikkonen. Moni muukin Mäntsälästä lähtenyt, tai kunnassa asuva on ottanut paikkansa valtakunnallisella tasolla suuren yleisön suosiossa.

Tästä kaikesta kertoo Teoistaan tunnetut – kulttuurikirjan I-osa. Siihen on koottu kulttuurillisesti esiin tulleita henkilöitä monen sadan vuoden takaa. Mäntsälässä on runsaat 200 seuraa ja yhdistystä. Niistä muutamat ovat nostaneet tekemisillään itsensä historian sivuille. Kulttuurikirjaksi tämän tekevät elinvoimaisesti toimivat seurat ja yhdistykset ja laajan taiteen kentän osaajat ja toimitsijat, sekä vanhat työperinteet.

Mäntsäläläisenä toimittajana olen alusta asti ollut kiinnostunut kunnan kansanperinteestä, nimistöstä ja etymologiasta.  Omalla aikakaudellani mietin, mistä lähiympäristön teiden nimet oikein tulivat sellaiset kuin: Kakarakuja, Makkarakuja, Mikkosentie, Nordenskiöldintie ja Kapinakuja?  Aika ja historian tutkiminen antoivat niihin vastaukset.

Tavanomaisesta tietokirjasta ei tässä ole kuitenkaan kysymys, sillä Teoistaan tunnetut on nimensä mukaan kirjoitettu; Mäntsälän kulttuurielämään vaikuttavista ihmisistä, edesmenneistä pitäjän legendoista, taiteesta ja teatterista välittävistä tavallisista ihmisistä ja julkisuutta niittäneistä henkilöistä.

Suomessa on kyllä kirjoitettu paljon ”kovan faktan historiaa”, mutta henkilöistä kertovaa kulttuurihistoriaa on vielä melko vähän. Se on epämääräisempää, vaikeammin tavoitettavaa, siksi se kiehtoo kovasti.

Kirjassa kerrotaan kulttuurihistoriallista tietoa kuulemalla paikallisia tietäjiä. Kirjan kertojalla on seuranaan milloin edesmenneitä, milloin omana aikanamme eläviä matkaoppaita.

Teoistaan tunnetut-kirja sisältää paikallista kulttuurin moninaisuutta.  Se vaalii kulttuuriperintöä siinä määrin, mitä olen haastateltavieni kertomuksista ja näkemyksistä irti saanut.

Tiedon saatavuus on monesti ollut hikistä puurtamista määrätyn jutun luomiseksi, niinpä haastateltavien kysymykset on pitkälti hoidettu sähköisen viestinnän avulla. Syyskuun 13. päivänä julkistettu kulttuurikirja on otettu hyvin vastaan. Siitä kertovat sen yllätykselliset myyntiluvut kotikunnassa.

Kulttuurikirja on arvosteluissa saanut hakuteoksen maineen, joka tarvittaessa kertoo lukijalleen kuka kukin on.

Kirjailija
Anneli Kankaanpää

Tiedot ja tilaukset s-osoitteella: anneli.kankaanpaa@msoynet.com