Teoston historiallista aineistoa tutkijoiden käyttöön Kansallisarkistoon

15.9.2014

Teosto lahjoitti 60 hyllymetrillistä historiallista aineistoaan musiikin ja kulttuurihistorian tutkijoiden käyttöön Kansallisarkistoon. Lahjoitukseen sisältyi aineistoa Teoston perustamisesta 1928 lähtien. Mukana oli yhdistyksen hallinnollista aineistoa ja muun muassa Teoston mittava teoskortisto vuoteen 2003 saakka.

”Kansallisarkistoon luovutetun aineiston avulla on mahdollista saada hyvä käsitys musiikintekijöiden toimintaedellytysten parantamisen hyväksi vuosikymmenten mittaan tehdystä työstä”, Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä sanoo.

”Pöytäkirjat, vuosikertomukset ja kirjeet kertovat myös mielenkiintoista tarinaa siitä, miten muutamat uutterat säveltäjät ja musiikinkustantajat loivat Suomeen melkein tyhjästä musiikin tekijänoikeuksien hallinnon.”

Tietoja sävellystoiminnasta vuosikymmenien takaa

Teoston tekemä lahjoitus liittyy yhdistyksen muuttoon Lauttasaaresta Helsingin keskustaan. Muuton yhteydessä käytiin läpi Teoston arkistoihin vuosien mittaan kertynyttä historiallista aineistoa ja arvioitiin, mikä on kulttuurihistoriallisesti säilyttämisen arvoista ja millä saattaa olla arvoa tutkijoille.

Teoston vanhat dokumentit tuovat esiin monia musiikinhistoriamme persoonia, kertovat yleisesti sekä järjestötoiminnan että musiikkiteknologian kehityksestä ja tarjoavat mielenkiintoisia välähdyksiä muun muassa Teoston vaiheisiin sotavuosina.

Pöytäkirjat ja kirjeet paljastavat pula-ajan, säännöstelyn ja vähittäisen taloudellisen nousun, mutta kertovat myös vahvasti siitä, että musiikkia on tehty ja musiikkielämyksiä on janottu kaikkina historiamme aikoina.

Musiikintutkijoille kiinnostava saattaa olla myös Teoston teoskortisto, jossa ovat vuosijärjestyksessä musiikintekijöiden ja -kustantajien antamat tiedot tekemistään sävellyksistä, sanoituksista ja sovituksista.

Aineiston kuvailutiedot verkossa

Tietoja aineistosta voi katsoa Kansallisarkiston ja maakunta-arkistojen Vakka-tietokannasta, josta löytyy varsin seikkaperäinen kuvailu arkiston sisällöstä. Asiakirjat avautuvat tutkijoiden käyttöön Kansallisarkistosta haettavalla luvalla. Tietokanta löytyy osoitteesta www.arkisto.fi, ja sieltä välilehden ”Aineistot” takaa.

Lisätietoja:
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Korhonen, Teosto