Näin muistat ansioituneita kotiseututoimijoita

Päivitetty 5.1.2018

Huomionosoitukset ansioituneille
– muistakaa hakea ajoissa

Ansiomerkki ja ansiomitali annetaan ansioista

Suomen Kotiseutuliiton ansiomerkkiä luovutetaan kolmessa tasossa: kultainen, hopeinen ja pronssinen. Ansiomerkkihakemusten käsittelyyn kannattaa varata aikaa vähintään kuukausi. Pronssisen ansiomerkin lunastusmaksu on 30 euroa, hopeisen 60 euroa ja kultaisen 120 euroa.

Korkein tunnustuksenosoitus on Kotiseututyön ansiomitali, jonka myöntäminen edellyttää saajalta maakunnallisia tai valtakunnallisia ansioita kotiseututyössä tai erittäin merkittäviä ansioita paikallisessa kotiseututyössä. Hakuaika on vuosittain 30.4. mennessä. Ansiomitalit luovutetaan Valtakunnallisten kotiseutupäivien gaalassa. Ansiomitalin lunastusmaksu on 220 euroa.

Hakuohjeet ja -lomakkeet:
Toiminta > Huomionosoitukset

Kotiseutuliikkeen kunniakirja valitsemallenne taholle

Haluatteko kiittää kotiseudun kirjastoa, koulua tai kuntaa? Viranomaisia, yhteistyötahoja, kauppiasta tai oman yhdistyksenne väkeä? Kunniakirja laaditaan toiveidenne mukaan liiton toimistossa ja tulostetaan nelivärisenä laadukkaalle kartongille.

Myyntituotteet > Kotiseutuliikkeen kunniakirja

Mitä lahjaksi tai merkiksi ystävälle tai tärkeälle yhdistysväelle?

Lahjaksi voi antaa esimerkiksi ansiomerkistä mukaellun hopeisen kaulakorun tai hopeoidun rintamerkin tai vaikkapa Kotiseutuliiton pienoislipun.

Hopeoitu rintamerkki voi toimia myös hallituksen jäsenen tunnuksena.

Kotiseutuklubin jäsenyys vuodeksi tai useammaksi on arvokas lahja. Samalla tuet kotiseututyötä.

Tuotteiden kuvat ja tilausoihjeet:
Myyntituotteet > Hopeariipus
Myyntituotteet > Hopeoitu rintamerkki
Myyntituotteet > Standaari / pienoislippu

Kotiseutuneuvoksen arvonimi

Tasavallan presidentti myöntää kotiseutuneuvoksen arvonimen. Suomen Kotiseutuliitto neuvoo hakemuksen alkuun saamisessa. Valtioneuvoston kanslia pyytää Kotiseutuliitolta lausunnon kotiseutuneuvosten arvonimiesityksistä.

Kotiseutuneuvoksen arvonimen hakuohjeet [Valtioneuvoston sivut]
Myönnetyt kotiseutuneuvoksen arvonimet

Kuvassa liiton pronssinen ansiomerkki ja siihen kuuluva kunniakirja.