Suomi 100: itsenäisyyden juhlavuosi Kotiseutuliitossa

Suomen Kotiseutuliitolla oli oma Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmakokonaisuus, joka kulkee nimellä Rakkaudesta kotiseutuun. Se oli myös mukana valtakunnallisessa Suomi 100 -ohjelmassa. Ohjelma on päättynyt.

Juhlavuoden tapahtumia, keskustelua ja sisältöjä voi myös seurata sosiaalisen median kanavissamme – Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Aihetunnisteet: #kotiseuturakkaus #kotiseutu2017 #seurantalot #suomi100

Rakkaudesta kotiseutuun -ohjelmalla on oma facebook-sivu: www.facebook.com/kotiseuturakkaus.

Suomen Kotiseutuliitto on lisäksi kumppanina useassa hankkeessa liittyen itsenäisyyden juhlavuoteen 2017. Hankkeet on lueteltu alla.

Rakkaudesta kotiseutuun 2017 -kokonaisuus:

• Mitä kotiseutu merkitsee?
    Suuri kansalaiskeskustelu kotiseututyön käsitteistä. Käsitteitä tutkitaan ja päivitettiin niin tieteellisillä puheenvuoroilla kuin kansaa osallistaen.
    – neljä keskustelua eri puolilla Suomea, jotka alkoivat Jyväskylässä järjestetystä seminaarista jo 13.6.2016: katso tallenne seminaarista.
    – Kotiseutu-julkaisu, jossa tutkijoiden artikkeleita ja asiantuntijoiden sekä harrastajien esseitä
    – Mitä kotiseutu merkitsee? -kyselyly
  • Seurantalojen tarinat ja tähtihetket. Seurantaloilla on ollut merkittävä rooli kansalaisyhteiskunnan syntymisessä. Juhlavuonna tarkastelemme, millaisia talot ovat tänään ja nostamme esille tarinoita ja henkilöitä niiden taustalla. Julkaisimme yhdessä arkkitehti ja valokuvaaja Tuomas Uusheimon kanssa valokuvateoksen seurantaloista. LINKKI TÄHÄN
  • Valtakunnalliset kotiseutupäivät Jyväskylässä 10.-13.8.2017
    – järjestäjinä Jyväskylän kaupunki, Keski-Suomen liitto, paikalliset yhteisöt ja Suomen Kotiseutuliitto
    – Jyväskylän kaupungin itsenäisyyden juhlavuoden päätapahtuma

Lisäksi toteutimme itsenäisyyden juhlavuonna Yksi esine, tuhat tarinaa -kokonaisuuden yhdessä paikallismuseokentän kanssa.

Kumppanuushankkeet:

• Yhteinen perintö -hanke yhdessä Suomen museoliiton, Museoviraston, Kansallismuseon ja muun museokentän kanssa
  • Muistikko-keruu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kumppanina
  • Kotiseudun tarinat -kilpailu Kalevalaseuran ja Konserttikeskuksen kumppanina LINKKI UUTISEEN 5.2.2016
  • Sata askelta Suomen tulevaisuuteen -hanke Kansanvalistusseuran kumppanina