Toteuttakaa keskustelu kotiseudun merkityksestä Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi

24.5.2016

Mietittekö vielä mitä järjestäisitte itsenäisyyden juhlavuonna? Kotiseutuliitto kehottaa kaikkia halukkaita jäsenyhdistyksiään järjestämään paikallisen keskustelutilaisuuden kotiseutusuhteesta ja kotiseudun merkityksestä.

Monella meistä kotipaikka, asuinpaikka ja elämänpiiri ovat eri alueilla ja eri kunnissa. Millainen kotiseutu silloin on? Onko se netissä entisten paikkakuntalaisten ryhmä, sukulaisten muodostama kohtaamispiiri, työpaikkakunta vai se missä matkalaukku eniten pysähtyy? Onko kotiseutu mikään fyysinen paikka laisinkaan? Kotiseutuliike pysähtyy nyt näiden kysymysten ääreen miettimään, mitä kotiseutu tarkoittaa tässä ajassa, satavuotiaassa Suomessa.

Kotiseutuliiton Rakkaudesta kotiseutuun -ohjelmakokonaisuus on hyväksytty osaksi valtakunnallista Suomi 100 -ohjelmaa. Sen osana Jyväskylässä 13.5. käynnistynyt keskustelu kotiseudun merkityksestä jatkuu itsenäisyyden juhlavuonna eri puolilla Suomea. Kotiseutuliitto järjestää yhteensä viisi laajaa, valtakunnallista keskustelua, mutta toivoo, että aihe puhututtaa myös paikallisesti.

Kutsukaa mukaan kuntapäättäjät, yhdistysväki, kulttuuriala ja yrittäjät. Huoli, usko ja toivo asuinseudun elämänvoimasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista on laajaa niin suurissa kaupungeissa kuin pienissäkin kunnissa. Tämä pohdinta on keskeistä kotiseututyön ja kotiseutuliikkeen kannalta. Otamme mielellämme vastaan raportteja tai artikkeleita paikallisista keskusteluista.

Keskusteluun kannattaa osallistua myös sosiaalisen median kautta aihetunnisteella #kotiseutu2017.

Mitä muuta voitte tehdä vuonna 2017
– ja olla osa kotiseutuliikkeen ohjelmaa:

Seurantalojen tarinat ja tähtihetket

Millaisia hetkiä sinä olet viettänyt seurantalolla? Mitä talolla tapahtuu juuri nyt? Suomessa on yli 2000 eri aikakausina rakennettua työväen- ja seurantaloa. Ne ovat täynnä tarinoita, ja niitä Suomen Kotiseutuliitto haluaa kuulla! Kerro lyhyesti tai pitkästi, me kiitämme kaikista tarinoista ja vinkeistä. Keräämme tarinoita seurantalojen historiasta ja nykypäivästä Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi tehtävää valokuvakirjaa ja nettisivustoa varten.

Yksi esine – tuhat tarinaa:
Paikallismuseoiden kokoelmat kertovat
itsenäisen Suomen historian

Kotiseutuliitto haastaa kaikki maamme sadat paikallismuseot kertomaan itsenäisen Suomen tarinaa yhden esineen kautta – yhdessä! Haastamme siis kaikki museot valitsemaan kokoelmistaan yhden esineen ja kertomaan sen tarinan avulla jotakin olennaista paikkakunnasta, kotiseudusta – kenties koko Suomesta, suomalaisuudesta ja maamme tarinasta. Miten tämä yksi esine kuvaa kotiseudun kehittymistä, käännekohtaa tai muuta merkityksellistä?

Lisää tietoa keskusteluista, seurantalotarinoista ja museoiden hankkeista: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/suomi-100

Alueverkosto auttaa alueellasi
ja rahoittaa paikallisia hankkeita

Alueverkosto muodostuu aluekoordinaattoreista maakuntien liitoissa ja kuudessa suurimmassa kaupungissa. Aluekoordinaattorit vastaavat juhlavuoden ohjelman ja viestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta omilla alueillaan. Alueilla jaetaan myös avustuksia paikallisille Suomi100 -tapahtumille ja -hankkeille.

Maakunnan liittojen jakamat Suomi 100 -avustukset on tarkoitettu sellaisille hankkeille, jotka on hyväksytty viralliseen Suomi 100 -ohjelmaan, jolloin ne täyttävät Suomi 100 -hankkeille asetetut valtakunnalliset kuusi perusedellytystä. Lisäksi jokainen maakunnan liitto on päättänyt rahoituksen edellyttämistä maakunnallisista lisäkriteereistä. Ne siis vaihtelevat maakunnittain. Myös hakuajat ja liittojen myöntämät summat vaihtelevat maakunnittain.

Aluekoordinaattorit ja heidän yhteystietonsa sekä linkit kunkin maakunnan Suomi100-sivuille löytyvät sivun http://suomifinland100.fi/info loppupäästä.

Muuta rahoitusta hankkeille, katso vinkit:
www.kotiseutuliitto.fi/tietopankki/jarjestoosaaminen/rahoitus