Turengin koulun uusi seinämaalaus liputtaa kotiseutuylpeyden ja sopuisan yhteiselon puolesta

Liiton jäsenet tiedottavat

Janakkalan kunnan tiedote 4.9.2014

Taiteilija-professori Onni Ojan aikanaan aloittama ansiokas seinämaalausperinne sai jatkoa Janakkalassa, kun janakkalalaisten kuvataiteilijoiden Kirsi Jokelaisen (s. 1970) ja Johannes Kankaan (s. 1967) toteuttama Tähtitaivaan alta -teos julkistettiin perjantaina 5.9.2014. Teos sijaitsee Turengin koulun sisääntuloaulassa, Onni Ojan 60-vuotiaan maalauksen rinnalla.

Tähtitaivaan alta -teos tulkitsee Jokelaiselle ja Kankaalle tyypillisellä tavalla arkista, tuttua ja helposti lähestyttävää kuvastoa, yhdistäen siihen yllättäviä elementtejä ja hienovaraista symboliikkaa. Hämeen kylmänkukan terälehdille ja nuppuihin on sijoitettu niin paikallisten kuuluisuuksien muotokuvia, maisemia, pelipalloja kuin eksoottisia eläimiäkin.

Taiteilijat toivovat teoksensa heräävän eloon osana ympäristöä, nostattavan kotiseutuylpeyttä, ja ennen kaikkea ilahduttavan katsojia – ja aivan erityisesti Turengin koulun oppilaita ja henkilökuntaa.

Kirsi Jokelainen ja Johannes Kangas ovat valmistuneet kuvataiteen maistereiksi Kuvataideakatemiasta vuonna 1998. Pariskunta on toteuttanut useita julkisia teoksia sekä esiintynyt yhdessä ja erikseen kymmenissä ryhmä- ja yksityisnäyttelyissä sekä kotimaassa että ulkomailla.

Seinämaalaushanke toteutettiin Turengin koulun juhlavuoden kunniaksi; koulu täyttää tänä vuonna 120 vuotta ja nykyinen koulurakennuskin jo 60 vuotta. Hanke toteutettiin yhteistyössä Janakkalan kunnan koulu- ja kulttuuritoimen kanssa.

Lisätietoja:
Taiteilijat Kirsi Jokelainen ja Johannes Kangas,