Turku vanhoissa valokuvissa

29.5.2012
Anne Ollila
Turku vanhoissa valokuvissa 1865–1915
SKS:n toimituksia 1357, Turun museokeskuksen julkaisuja 57
Saarijärvi 2012
123 s.

Takaisin Kirjaesittelyt 2012

Kuvia ja historiatarinaa Turusta

Kulttuurihistorioitsija Anne Ollila on koonnut yksiin kansiin 44 valokuvaa vanhasta Turusta ja turkulaisista. Samalla hän kokoaa yhteen kertomuksen valokuvauksen historiasta ja valokuvaajista reilun sadan vuoden takaa. Ja ihan oikein, Turkuunhan sijoittuu maamme historian ensimmäinen valokuva, Henrik Cajanderin dagerrotypia-otos vuodelta 1842. Sitä ei tosin ole mahdutettu teokseen.

Kun lasilevytekniikka keksittiin 1850-luvun alussa, alkoi varsinainen valokuvaamisen kausi. Syntyi valokuvaajien ammattikunta ja samalla valokuvaharrastajien oma joukko, joka tallensi niin maisemaa, rakennuksia, kulkuvälineitä kuin – ja varsinkin – ihmisiä niin ulkotiloissa kuin ateljeissakin.

Kirjan alussa luodaankin katsaus turkulaisiin valokuvaajiin ja valokuvissa käyntiin, joka yleistyi, kun ihmiset halusivat otattaa itsestään ns. visiittikuvia, tallentaa niitä albumeihin ja antaa myös ystävilleen muistoksi. Kun lasilevytekniikka kehittyi, tuli valokuvauksesta varsin suosittu harrastuskin.

Todettakoon, ettei kuvaaminen suinkaan ollut vain miesten puuhaa vaan maassamme työskenteli 1890-luvun alussa ammattimaisesti jopa 65 naispuolista valokuvaajaa. Ja ateljeessa valokuva-apulaiset olivat pääsääntöisesti naisia – halpaa työvoimaa kun olivat.

Teos jakautuu johdantoluvun jälkeen viiteen päälukuun, joiden myötä niin kuvat kuin tekstikin saavat oman sisältönsä. Ja lukijaa kuljetetaan ympäri kaupunkia teemoittain.

Avauskuva on komeasti Tuomiokirkon tornista ja antaa selkeän näkymän kaupunkiin. Valitettavasti kuvalle ei ole annettu kontekstitietoja. Sitten seurataan kaupungin kasvua ja rakentumista, osallistutaan Aleksanteri II:n muistojuhlaan 1894 tuomiokirkon edessä, samoin kuin Porthanin patsaan paljastukseen vuonna 1864, kokoonnutaan Aleksanterintorilla, nykyiselle kauppatorille ja pistäydytään kalasatamassa Aurajoen rannassa, vilkaistaan linnaa Korppolaismäeltä ja otetaan kuvaa ensimmäisestä ”pikakulkurista”, polkupyörästä, joka yleistyi 1880-luvulla.

Kamera todistaa raitiovaunujen kohtaamisen, vossikkojen väistymisen autojen tieltä, työväen ryhmäkuvan sokeritehtaalla, toimistotyöntekijöitä puuhissaan, kylpyläelämää Kupittaalla ja laulujuhlia Samppalinnanmäellä.

Näita harkiten valittuja kuvia kehystää Ollilan mainio ja sisältörikas teksti, joka johdattaa lukijan Turun, Suomen ja Euroopan kulttuurihistoriaan. Kutsuisin tekstiä assosioivaksi ja samalla oivaltavaksi.

Ikään kuin sattumanvaraisesti kirjoittaja havainnoi kuvaa ja kehystää sen asiasta toiseen siirtyvillä tekstikuvilla, jotka ovat kulttuurihistoriaa parhaimmillaan. On todella miellyttävää huomata kulkevansa riviltä toiselle ja seuraavansa kirjoittajan katselemaa kuvaa hänen silmillään ja hänen viitekehyksestään.

Asiasta ja ajasta toiseen siirtyminen on vaivatonta, ei hyppelevää vaan koko ajan kuvaan ja turkulais-suomalaiseen kulttuurihistoriaan kietoutuen. Kuin varmuuden vuoksi kirjan takakannen sisäsivulla on kartta, joka kertoo kuvien paikat. Tätä olisi tosin voinut vielä kehittää lisäämällä siihen kuvien ottosuunnan, kuvakulman.

Lähdeviitteet lisäävät kirjan sisällöllistä tarkkuutta, kirjallisuusluettelo on hyvä tietopaketti sekin ja nimihakemisto täydentää dokumentaatiota.

Graafinen suunnittelu ja kirjan taitto ovat Ville Revon vakaata käsialaa. Tyylikäs mattapinta antaa mahdollisuuden kirjan tutkimiseen myös hankalissa valo-olosuhteissa. Yleiskuva on harmaanruskea ja joihinkin kuviin on istutettu myös kehykset. Koko teoksesta huokuu turkulainen raukeus – mikä ei merkitse suinkaan uneliaisuutta vaan kypsää kulttuurihistoriallista olemista.

Lassi Saressalo

Kirjaa voi tilata Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta: http://kirjat.finlit.fi  p. 0201 131 231, sks @ finlit.fi
 

Takaisin ylös