Turun saariston Kakskerta on Vuoden kaupunginosa

9.8.2013 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on nimennyt Turun Kakskerran Vuoden 2013 kaupunginosaksi.

Brinkhallin kartanolla 29.6.2013 pidetyille Kakskertapäivillä osallistui kaikkiaan noin 400 henkeä. Tänä vuonna ohjelmassa oli erityisesti lapsille ja nuorille järjestetty aktiviteetteja: mm. mäkiautoilua, kiipeilyä, värikuula- ja jousiammuntaa ym. Kakskertaseura on järjestänyt Kakskerran käräjiä vuodesta 1965 lähtien. Vuodesta 2001 lähtien käräjät on sisällytetty omana osuutenaan saarten yhdistysten yhteisponnistuksena järjestettävään Kakskertapäivään. Kuva: Mirja Rakkolainen.

Turun kaupunkiin vuonna 1968 liitetyn Kakskerran asukkaat ovat onnistuneet säilyttämään saartensa ominaispiirteet poikkeuksellisen hyvin. Huvila-asukkaiden määrä moninkertaisti aikoinaan kunnan asukasluvun, mutta uusien omakotitalojen ansiosta ympärivuotisten asukkaiden määrä on noussut lähes yhtä suureksi. Kaupunginosaan kuuluvilla Kakskerran ja Satavan pääsaarilla sekä noin 20 pienemmällä saarella on vakinaisia asukkaita yhteensä noin 1 400 ja loma-asuntoja noin 1 800.

Kaupunginosan merkittävin kulttuuriperintökohde on Suomen Kulttuuriperinnön Säätiön hallinnassa oleva Brinkhallin kartano, jonka päärakennus on 1700-luvulta.

”Yhteisöllisessä Kakskerrassa ovat aktiivisia monet tahot. Esimerkiksi vuotuisten Kakskertapäivien järjestelyihin osallistuu yli 20 eri yhteisöä”, valintaraadin puheenjohtaja Rauno Lahtinen toteaa.

Kakskertaseura on Turun vanhin, suurin ja vilkkaimmin toimiva kaupunginosaseura. Seura järjestää runsaasti tapahtumia, seuraa kaavoitusta, julkaisee omaa lehteä sekä päivittää tarmokkaasti omia kotisivujaan. Alun perin huvilanomistajien etuja ajamaan perustettu yhdistys muuttui kunnan liitoksen myötä kaikkien kakskertalaisten yhdistykseksi. Kaupunginosassa toimii lisäksi mm. pientaloyhdistys, kotiseutuyhdistys, nuorisoseura, VPK ja Kakskerranjärven Suojeluyhdistys.

Aktiivista kansalaistoimintaa

Kakskerran käräjät on 1950-luvulta asti jatkunut tapahtuma, johon kutsutaan päättäjiä ja asiantuntijoita vastaamaan ajankohtaisiin kysymyksiin. Vuonna 2005 alueella avattiin Suomen ensimmäinen esteetön uimaranta, jonka suunnitteluun osallistuivat niin asukkaat kuin eri vammaisryhmät.

Kakskerran, Satavan ja Hirvensalon saarilla järjestettiin vuonna 2008 lähikulttuurihanke Saarten Triennaali, joka oli osa Euroopan kulttuuripääkaupunki Turun ohjelmaa vuonna 2011. Tapahtumia järjestivät niin yhdistykset, koulut, seurakunnat, yhteisöt kuin kaupungin hallintokunnatkin. Monikulttuurinen Triennaali-tapahtuma saa jatkoa jälleen vuonna 2014.

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut vuoden kaupunginosan vuodesta 2001 lähtien. Vuoden 2012 kaupunginosaksi nimettiin Vaasan Asevelikylä.

Kotiseutuliitto luovutti palkinnon Kakskertaseuran kunniapuheenjohtaja kotiseutuneuvos Markku Monnoselle perjantaina 9. elokuuta Seinäjoella Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä.

Valtakunnallisia kotiseutupäiviä vietetään tänä vuonna 8.–11. elokuuta teemaotsikolla Rytmi yhdistää. Etelä-Pohjanmaata yhdistää seudulle tärkeän rytmimusiikin lisäksi omaleimainen maiseman, arkkitehtuurin ja elämän rytmi.

Suomen Kotiseutuliitto on etenkin paikallista kulttuuriperintöä ja kotiseututoimintaa vaaliva keskusjärjestö, jonka jäseninä on 642 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntien liitot ja joka kolmas Suomen kunnista.

Liitto vaikuttaa lainsäädäntöön ja hallintoon kotiseututoiminnan edellytysten tukemiseksi sekä elinympäristön laadun ja ihmisten viihtyvyyden parantamiseksi. Kotiseutuliitto antaa jäsenilleen neuvontaa ja koulutusta, julkaisee alan kirjallisuutta ja edistää kotiseudun tutkimusta ja tuntemusta.