Uusi eMuseo-palvelu nostaa pienemmätkin kotiseutumuseot esiin – kaikki Suomen paikallismuseot halutaan mukaan

7.12.2015 Tiedote

Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan paikallismuseot mobiileiksi ensimmäisten joukossa.

Suomen Kotiseutuliitto on avaamassa uuden eMuseo-mobiilisovelluksen, jonka avulla museo-opas on aina käytettävissä – oli museo auki tai kiinni. Kotiseutuliitto pilotoi sovelluksen käyttöön Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan paikallismuseoille keväällä 2016, kun maakunnissa tarjotaan ilmaiset koulutuspäivät kaikille halukkaille. Puolen päivän koulutuksen jälkeen museon mobiiliopas on julkaisuvalmis! Palvelu tarjotaan kevään jälkeen kaikkien maamme paikallismuseoiden käyttöön.

Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy satojen paikallismuseoiden opastuksista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme paikallismuseot kaikkien ulottuville.

Ketkä tarvitsevat eMuseo-palvelua?

Suomessa on lähes 1000 paikallismuseota, joista 730 on kuntien ja kotiseutuyhdistysten ylläpitämiä – näistä suuri osa toimii Suomen Kotiseutuliiton jäsenkentässä. Paikallismuseot ovat kirjastojen jälkeen alueellisesti kattavin kulttuuripalveluverkostomme. Vertailun vuoksi: ammatillisesti hoidettuja museokohteita on maassamme noin 300.

Paikallismuseoissa on vuosittain yhteensä miljoona kävijää, niiden kokoelmissa on yhteensä 2,4 miljoonaa kohdetta ja hoidossa 3000 rakennusta. Paikallismuseot ovat pääosin ei-ammatillisesti hoidettuja museoita, joissa arvokasta vapaaehtoistyötä tekee vuosittain 10 000 ihmistä. Museoiden taloudellinen vaikuttavuus -tutkimuksen mukaan jokainen museokävijä kasvattaa museon lähialueen taloutta 32–49 eurolla.

eMuseo – koe paikallismuseo mobiilisti

Kotiseutuliitto luo eMuseo-mobiilisovelluksen Etelä-Pohjanmaan rahaston apurahan turvin. Sovelluksen avulla museot voivat tehdä helposti itse mobiilioppaita museostaan, museorakennuksista, näyttelyistä ja museon ympäristöstä. Työhön tarjotaan koulutusta. eMuseo-oppaissa voi hyödyntää jo tehtyjä sisältöjä ja luoda eri käyttäjäryhmille uudenlaisia oppaita. eMuseon ulkoasun voi halutessaan muokata museon omaa ilmettä vastaavaksi tai käyttää kaikille yhteistä eMuseo-ilmettä, joka julkistetaan alkuvuonna 2016. Valmiiden eMuseoiden sisältöä voi päivittää ja kehittää milloin tahansa.

Palvelu tarjotaan kevään jälkeen kaikkien maamme paikallismuseoiden käyttöön, ja se vastaa Suomen museoliiton omille jäsenilleen tarjoamaa Seinätön museo -sovellusta. Palvelun rakentaa ohjelmistoyritys Momeo Oy, joka on erikoistunut mobiili- ja mediaoppaisiin.

Ilmaiset koulutukset keväällä 2016

14.3.2016 eMuseo-koulutus paikallismuseotoimijoille Seinäjoella
1.4.2016 eMuseo-koulutus paikallismuseotoimijoille Vaasassa

Lisätietoja:
järjestöpäällikkö Liisa Lohtander,
etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi, puh. 045 1509 109

www.emuseo.fi
www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/kotiseutumuseoiden-mobiiliopasteet
www.kotiseutuliitto.fi/tietopankki/kotiseutumuseot

Suomen Kotiseutuliitto on kulttuuriperintö- ja kulttuuriympäristökentän tunnettu valtakunnallinen toimija. Liitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto on paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä ja vaalii kulttuuriperintöä ja -ympäristöä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.