Vapaaehtoisleirin isännöiminen tuo kansainvälisyyttä kotiseututyöhön

28.11.2017

Kiinnostaisiko hankkia kansainvälistä ulottuvuutta omaan toimintaanne? Allianssin nuorisovaihto etsii yhteistyötahoja kansainvälisten vapaaehtoisleirien isännöimiseen vuonna 2018. Kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden kunniaksi yhteistyöhön toivotaan erityisesti kulttuuriperintöön liittyviä hankkeita.

Allianssin nuorisovaihto järjestää vuosittain yhteistyössä paikallistoimijoiden kanssa kansainvälisiä leirejä, joilla ulkomaisten vapaaehtoisten ryhmä työskentelee parin viikon ajan esimerkiksi kunnallisen nuorisotoimen, työpajan, tapahtuman, paikallisen yhdistyksen, kylän tai muun yleishyödyllisen hankkeen hyväksi.

Leirien tavoitteena on edistää kulttuurienvälistä ymmärrystä ja innostaa ihmisiä toimimaan aktiivisina kansalaisina paikallisen yhteisön hyväksi. Leirit ovat myös erinomaisia kotikansainvälisyyden edistämisessä.

Vapaaehtoiset tulevat eri puolilta maailmaa, suurin osa Euroopasta. Vapaaehtoiset ovat pääasiassa 18–30-vuotiaita, jotka haluavat saada uusia kokemuksia tehden jotain yleishyödyllistä ja samalla tutustuen paikallisiin ihmisiin ja kulttuuriin. Viime vuosina on järjestetty myös ns. teinileirejä, joissa ikärajat ovat olleet 16–17 vuotta.

Reippaita avustajia kaikenlaiseen työhön

Leiri sopii hyvin monenlaisen järjestäjän toimintaan. Leiri-isäntinä ovat toimineet esimerkiksi paikalliset yhdistykset (4H-, kulttuuri- ja kyläyhdistykset), kuntien nuorisotoimet, nuorisokeskukset, kansanopisto sekä maailmanperintökohteen hoitokunta.

Työ voi olla mitä tahansa työtä, joka ei vaadi erityisosaamista. Viime vuosina vapaaehtoiset ovat olleet mukana muun muassa erilaisten tapahtumien järjestämisessä, siistineet ympäristöä, neuvoneet matkailijoita, kitkeneet vieraslajeja luonnosta, rakentaneet luontopolkuja ja merkinneet vaellusreittejä, tehneet yhteisötalojen ja muiden rakennusten maalaus- ja kunnostustöitä, avustaneet kyläyhdistyksiä sekä toimineet lasten ja nuorten leirien apuohjaajina.

Kesäaikaan järjestettävillä leireillä on yleensä 5–20 vapaaehtoista, leiri-isännän toiveista riippuen. Työtä tehdään yleensä 30–40 tuntia viikossa parin viikon ajan. Työstä ei makseta palkkaa eikä päivärahaa.

Leiri-isäntä vastaa työn suunnittelusta ja ohjauksesta sekä vapaaehtoisten ylläpidon järjestämisestä ja kustannuksista. Koska vapaaehtoisilta ei vaadita ammattitaitoa, tämä tulee huomioida niin työn suunnittelussa kuin toteutuksessakin.

Majoituksen ja ruokailujen järjestäminen voidaan hoitaa kohteeseen sopivimmalla tavalla, usein vapaaehtoiset tekevät ainakin osan aterioistaan itse. Majoituspaikkana voi olla esimerkiksi koulu, leirikeskus, nuorisotalo, mökki tai joku muu yhteismajoitukseen soveltuva tila.

Yhteisöllisyyttä ja näkyvyyttä

Kansainvälinen vapaaehtoisleiri on loistava tapa erilaisille ihmisille kohdata, oppia uutta ja luoda kontakteja yli kulttuurirajojen. Yhdessä saadaan parissa viikossa aikaan tehtyä hanke, joka muutoin voisi olla haastava toteuttaa. Vapaaehtoisleireillä yhdistyy yhteistoiminnallisuus ja yksilöllisten taitojen hyödyntäminen.

Konkreettinen työ auttaa yhteisöllisyyden kehittymisessä ja kansainvälinen ryhmä herättää laajaa kiinnostusta. Leirit ovat hyvä tapa lisätä oman hankkeen tunnettuutta, sillä niin paikallinen kuin alueellinen media on yleensä kiinnostunut kansainvälisistä vapaaehtoisista. Antoisa leirikokemus elävöittää isäntätahon toimintaa ja saa mukaan myös uusia aktiiveja. Leirit innostavat alueen nuoria ja muita asukkaita kulttuurienväliseen vuorovaikutukseen, yhteistoiminnallisuuteen ja kansainvälisyyteen.

Mikäli toiminnassanne olisi tarvetta kansainvälisille vapaaehtoisille, voitte lähettää alustavan leirikyselyn (doc, 31 kt) täytettynä Allianssin nuorisovaihtoon (kyselyn täyttäminen ei sido mihinkään, vaan antaa ennakkotietoa suunnitteilla olevista hankkeista), tutustua lisätietoihin (doc, 91 kt) tai ottaa yhteyttä:

Tiina Hokkanen
nuorisovaihtovastaava, Allianssin nuorisovaihto
tiina.hokkanen (at) alli.fi, puh. 044-416 5208
www.nuorisovaihto.fi
www.facebook.com/nuorisovaihto

---
Allianssin nuorisovaihto edistää globaalia ymmärrystä toimimalla aktiivisesti kansainvälisen liikkuvuuden parissa. Erilaisten ohjelmien kautta lähtee vuosittain noin 400 suomalaisnuorta eri puolille maailmaa ja Suomeen tulee noin 200 ulkomaista nuorta kansainvälisille vapaaehtoisleireille. Allianssin nuorisovaihto on osa Suomen nuorisoyhteistyö – Allianssi ry:tä, joka on 125 suomalaisen nuoriso- ja kasvatusalan järjestön palvelu- ja etujärjestö. Lisätietoja www.alli.fi