Viipurin kirjaston restauroinnille Europa Nostra -palkinto 2015

Haag / Helsinki
14.4.2015

Kirjaston sisäänkäyntiaula vuonna 1935 ja vuonna 2013. Ks. tarkemmat tiedot alla lehdistökuvista.

Viipurin Alvar Aalto -kirjaston restaurointi on voittanut Europa Nostra -palkinnon 2015.  Palkinto luovutetaan Viipurin kirjastolle – Euroopan unionin kulttuuriperintöpalkintojen ja muiden Europa Nostra -palkintojen jaon yhteydessä – 11. kesäkuuta Oslon kaupungintalolla. Europa Nostran puheenjohtaja, oopperalaulaja Plácido Domingo osallistuu palkintojuhlaan.

Viipurin vuonna 1935 valmistunut kaupunginkirjasto on yksi Alvar Aallon mestariteoksista ja 1930-luvun funktionalismin merkittävimmistä luomuksista. Se on kuuluisa erityisesti kattoikkunoin valaistuista lainaus- ja lukusaleistaan sekä aaltomaisesti muotoillusta luentosalin katostaan.

Rakennus vaurioitui toisessa maailmansodassa ja jäi tyhjilleen yli vuosikymmenen ajaksi. Kirjasto rakennettiin 1950-luvulla suurelta osalta uudestaan, mutta lopputulokseen ei oltu tyytyväisiä. Tarinan mukaan Aalto totesi, vieraillessaan Viipurissa vuonna 1962, että “rakennus on jäljellä, mutta arkkitehtuuri on mennyt”. Rakennuksen säilymisestä oltiin huolissaan 1990-luvulle saakka, jonka jälkeen tiloja on uudistettu askel askeleelta Alvar Aalto Säätiön säilyttämien alkuperäisten piirustusten ja muun aineiston avulla.

Kirjaston restauroinnin suunnittelusta ja työmaan arkkitehtuurivalvonnasta vastasi Viipurin kirjaston Suomen restaurointiyhdistys. Restaurointitöistä vastasivat pieniä erikoistöitä lukuunottamatta viipurilais- ja pietarilaisurakoitsijat. Restaurointihankkeen suunnittelutyön rahoitus tuli Suomesta sekä kansainvälisistä lähteistä ja valtaosa käytännön työn rahoituksesta Venäjältä. Venäjän federaatio myönsi 6,3 miljoonan euron suuruisen rahoituksen restaurointihankkeen loppuunsaattamiseen syksyllä 2010. Kunnostettu kirjasto avattiin yleisölle marraskuussa 2013.

Palkintolautakunta kiitti “poikkeuslaatuisen hyvintutkittua ja erittäin hienovaraista restaurointia, joka säilytti kirjaston toiminnot sopeuttaen ne tämän vuosituhannen vaatimuksiin” sekä korosti erityisesti hankkeen ansiokasta kansainvälistä yhteistyötä, varsinkin Suomen ja Venäjän restaurointitoimikuntien välillä.

Europa Nostran palkinto-ohjelmassa ovat mukana erinomaiset saavutukset myös niistä Euroopan maista, jotka eivät ole mukana Euroopan unionin Luova Eurooppa -ohjelmassa. Venäjällä sijaitseva kohde voi saada palkinnon, mutta kesän palkintojuhlassa julkistettavaa EU-rahoitettua 10 000 euroa pääpalkintoa kohteelle ei voida antaa. Palkinnon saaneiden hankkeiden lisäksi erityisen ansiokkaat ehdotuskohteet voivat saada erityismaininnan. Niiden saajat julkistetaan lähiviikkojen aikana.

Euroopan kulttuuriperintöpalkintojuhla on osa Europa Nostran vuotuista Euroopan kulttuuriperintökongressia, joka järjestetään Oslossa 10.–14. kesäkuuta 2015. Kongressi saa tukea Euroopan unionin Luova Eurooppa -ohjelmasta, Norjan museohallinnosta Riksantikvarenista, Norjan taidetoimikunnasta, Oslon kaupungilta sekä monilta muilta julkisilta ja yksityisiltä norjalaisilta organisaatioilta.

Taustatietoa

Europa Nostra on eurooppalainen kulttuuriperinnön parissa toimivien kansalaisjärjestöjen liitto, joka toimii 42 maassa Euroopassa. Järjestö on kansalaisyhteiskunnan ääni, jonka tehtävänä on suojella ja tuoda esiin Euroopan kulttuuri- ja luonnonperintöä. Europa Nostra kampanjoi Euroopan historiallisten rakennusten ja muistomerkkien, kulttuuriperintökohteiden ja maisemien puolesta, erityisesti Seitsemän uhanalaisinta kulttuuriperintökohdetta -ohjelmassaan, jota se organisoi yhteistyössä Euroopan investointipankin instituutin kanssa. Euroopan unionin ja Europa Nostra -kulttuuriperintöpalkinnoillaan se ylistää mestarillisuutta. Se pyrkii myös vaikuttamaan niihin Euroopan unionin strategioihin ja ohjelmiin, joilla on yhteys kulttuuriperintöasioihin.  Vuonna 1963 perustettu Europa Nostra on Euroopan kattavin ja vaikutusvaltaisin kulttuuriperintöverkosto. Vuonna 2014 järjestölle myönnettiin EU:n Luova Eurooppa -ohjelman tuki verkostonsa Kulttuuriperinnön valtavirtaistaminen -toiminnalleen.

Europa Nostra -palkitut konservointikohteet 2015

Lehdistökuvat

(julkaisulupa aiheen uutisointiin)

[jpg 3.8 mt] Kirjaston sisäänkäyntiaula vuonna 1935. Aulassa Aino ja Alvar Aalto sekä Aarne Ervi. Kuva: Gustaf Welin 1935 / Alvar Aalto Säätiö.

[jpg 1.7 mt] Kirjaston sisäänkäyntiaula vuonna 2013. Aulassa Maija Kairamo, Tapani Mustonen ja Leif Englund. Kuva: Maija Holma, Alvar Aalto -museo. Kuva nettikoossa.

[302 kt] Kirjaston pääsisäänkäynti vuonna 1935. Kuva: Gustaf Welin 1935 / Alvar Aalto Säätiö.

[1.7 mt] Kirjaston pääsisäänkäynti ennen korjaustöiden viimeistä vaihetta vuonna 2012. Julkisivukivenä 1960-luvun alussa asennettu kiillotettu musta graniitti. Kuva: Tapani Mustonen / Viipurin kirjaston Suomen restaurointiyhdistys VKR.

[4.5 mt] Kirjaston pääsisäänkäynti vuonna 2014. Julkisivukivenä alkuperäislouhoksesta Juukasta sahattu ja tuotettu vuolukivi. Kuva: Petri Neuvonen / Viipurin kirjaston Suomen restaurointiyhdistys VKR.

Europa Nostra
Elena Bianchi +31 70 302 40 58
Joana Pinheiro +31 70 302 40 55
Twitter: @europanostra