Virtain Torisevalla juhlitaan Inhaa 5. heinäkuuta

Virtain Seura ry tiedottaa 30.6.2015

Muistomerkki, postimerkki, uusintapainos

Virtain Torisevalla juhlitaan Inhaa

Valokuvaaja, kirjailija I. K. Inhan 150-juhlavuosi saavuttaa Virroilla lakikorkeutensa sunnuntaina 5. heinäkuuta kello 12, kun Inhan muistomerkki paljastetaan hänen kotikylässään Jäähdyspohjassa, Torisevan levähdysalueella (Torisevanjärvientie 493). Varsinaisten seremonioiden jälkeen kansalaisjuhla jatkuu Torisevan kahvimajalla.

Muistomerkki kunnioittaa Jäähdyspohjan suurta poikaa ja Nyströmin perheelle niin rakasta Torisevaa. Samalla se on pysyvä muisto kotiseutuväen aherruksesta ja tulisielujen sinnikkyydestä.

Valokuvaaja, kirjailija I. K. Inha teki legendaarisen Vienan-matkansa vuonna 1894. Inha (oik.) ja Kusti Karjalainen (vas.) kotimatkalla jyvöälahtelaisten soutajanaisten kanssa Ylä-Kuittijärven Ristiniemessä, Pirttilahden kylässä. Romanaisen kestikievarin emännälle, oululaissyntyiselle Jenny Haurulle tuli yhtäkkiä niin kova koti-ikävä, että hän käänsi päänsä pois. Kuva: Juminkeon arkisto.

Juhlassa julkistetaan Juminkeko-säätiön kustantama neljäs painos Inhan teoksesta Kalevalan laulumailta. Klassikon esittelee professori Pekka Laaksonen, SKS:n kansanrunousarkiston pitkäaikainen arkistonjohtaja.

Inha teki vuonna 1894 lähes puolen vuoden mittaisen matkan Vienan Karjalaan yhdessä kielentutkija Kusti Karjalaisen kanssa. Matkan tuloksena syntyi 218 valokuvaa käsittävä sarja Vienan kylistä sekä yli 400-sivuinen matkakirja. Molemmat kuuluvat karelianismin merkittävimpiin saavutuksiin yhdessä Akseli Gallen-Kallelan Kalevala-maalausten ja Jean Sibeliuksen musiikin kanssa.

Kalevalan laulumailta ilmestyi 1911 ja toinen, uudistettu painos 1921. Kolmas, tarkistettu ja täydennetty laitos vuodelta 1999 myytiin hyvin pian loppuun, sillä samalla vuosikymmenellä rajat runokyliin avautuivat, ja uudet Vienan-kävijät löysivät omat laulumaansa. Juminkeon nyt julkaisema laitos on 16 vuotta sitten tehdyn mukainen, vain esipuhetta on hieman päivitetty.

Teoksen on toimittanut ja esipuheen kirjoittanut Pekka Laaksonen. Sen kuvatoimitus on Tuomo-Juhani Vuorenmaan ja graafinen suunnittelu Jorma Hinkan käsialaa. Kirjaa on juhlapäivänä myytävänä ennakkotilaushintaan Torisevan kahvimajalla.

Muistomerkin ja uusintapainoksen lisäksi kolmaskin Inha-entusiastien haave toteutuu 5. heinäkuuta, kun Torisevan kahvimajalla julkistetaan graafikko Jorma Hinkan suunnittelema Inhan 150-vuotispostimerkki. Erikoispainosta on juhlapäivänä myytävänä vain rajattu erä, ja Virtain Seura on sopinut postimerkille myös ensipäivän leiman.

Virtain kaupungin tervehdyksen juhlaan tuo valtuuston puheenjohtaja Keijo Kaleva. Juhlatilaisuuden järjestää Virtain Seuran vetämä toimikunta, ja sen juontaa Juminkeon Inha-koordinaattori Maija Myllykangas.

I. K. Inha (1865–1930) on Suomen kulttuurihistorian monipuolisimpia hahmoja. Hän oli valokuvaaja ja kirjailija, sanomalehtimies ja suomentaja, tieteen kansanomaistaja ja kartanpiirtäjä, luonnonsuojelija ja polkupyöräilijä, kulttuurin löytöretkeilijä ja sivistynyt kulkuri.

Lisätiedot tapahtumasta: www.inha.info

Tyyni-sisar  Virtain Torisevalla 1890-luvun alussa veljensä I. K. Inhan (alk. Konrad Into Nyström) kuvaamana. ”Etenkin seutukuntamme nuoret neitoset olivat kiintyneet näihin jylhän kauniisiin erämaajärviin haaveellisella rakkaudella”, kirjoittaa Inha kirjassaan Suomen maisemia. Kuva: Aamu