Vuoden hienoimmat kotiseutupolut ovat Pirkkalassa

3.8.2012 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Polkuja Pirkkalan historiaan -nettireitin Vuoden kotiseutupoluksi.

Polkujen kohteet on koottu nettikarttaan, ja valitsemalla kohteen virtuaalipolulla kulkija pääsee samalla sukeltamaan paikkaan liittyvään teemaan. Esimerkiksi Aikaikkuna Virkaniemeen kertoo sekä virka-nimityksen alkuperästä että viime vuosisadan alun huvilakulttuurista. Naistenmatkalahden kohdalla kerrotaan paikannimen alkuperän lisäksi vesiliikenteen historiallisesta merkityksestä.

”Sivusto avaa Pirkkalan historiallista monikerroksisuutta värikkäällä tavalla”, palkintoraadin puheenjohtaja Henri Nordberg kiittää.

”Ennen ja nyt”-kuvat ovat polkujen tyypillistä aineistoa. Pirjo Jukarainen on Polkuja Pirkkalan historiaan -projektin aktiivinen talkoolainen. Hänen taustallaan näkyy Vähäjärvi Pirkkalan keskustasta katsottuna, kädessä vanha kuva järvestä. Kuva: Antti Jokinen.

Nostalgiaa ei ole kaihdettu

Sivuilta löytyy lähes sata eri-ikäistä valokuvaa, joita tarkastelemalla saa käsityksen ympäristön valtavasta muutoksesta viimeisten vuosikymmenten aikana.

Poluille on pyritty houkuttelemaan erityisesti niitä pirkkalalaisia, jotka ovat tottuneet lukemaan tiiviissä muodossa olevia, visuaalisesti kiinnostavia aineistoja ja verkkomedioita.

Kuvien lisäksi sivuilla on vanhoja lehtileikkeitä ja mainoksia, jotka kertovat ajankuvan yleisestä muutoksesta ja tekevät lukukokemuksesta nostalgisen ja hauskan. Kartan kohteista on lisäksi kuunneltavia tarinoita paikallisten kertomina.

Aineisto koottu vapaaehtoistyönä

Vuoden kotiseutupolku -palkinto julkistettiin perjantaina 3. elokuuta Kotiseutuliiton vuosikokouksessa Mikkelissä Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä. Palkinnon vastaanotti Pirkkalan polut ja perinteet -hankeryhmän koordinaattori Pirjo Jukarainen.

Polut koonneessa hankeryhmässä oli mukana kulttuurin harrastajia, paikallishistorioitsijoita ja luokanopettaja. Hanke syntyi osana kunnan kulttuuriympäristöohjelmaa. Työ tehtiin pääosin talkoina ja kunnalta saadun pienen avustuksen turvin.

Polkuja Pirkkalan historiaan -nettisivusto on osoitteessa www.pirkkala-seura.fi/historiapolut.