Vuoden kotiseututeos -finalistit valittu

3.9.2014

Kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen julkistaa voittajan Turun kirjamessuilla lokakuussa

Suomen Kotiseutuliiton nimeämä raati on valinnut Vuoden kotiseutukirja -finalistit. Jatkoon pääsivät Henna Aaltosen toimittama Torppari, suutari, apteekkari, pyykkäri – Esko Aaltosen valokuvia, Elvi Ikosen kumppaneineen kirjoittama Rakennettu ranta – Ruotsinsalmesta satamaan, Jouni Kauhasen Nöyrtyminen ympäristöpakolaiseksi – Lokan ja Porttipahdan tekojärvien sosiaalihistoria, Päivi Maggan ja Eija Ojanlatvan teos Ealli Biras – Elävä ympäristö, saamelainen kulttuuriympäristöohjelma sekä Satumaarit Myllyniemen Kainuun maagiseen tarinaperintöön opastava teos Korpimuseo Wildwood Tales.

Tänä vuonna Vuoden kotiseututeoksen valitsee Yleisradion kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen. Puttonen julkistaa voittajan 4. lokakuuta Turun kansainvälisillä kirjamessuilla.

”Viiden valintaa ei tässä vaiheessa haluta lähteä tarkemmin perustelemaan, jotta lopulliselle valitsijalle jää paremmin vapaat kädet tehdä omaa arviotaan”, Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo sanoo.

Uudistettuun Vuoden kotiseututeos -kilpailuun tuli määräaikaan mennessä 25 ehdokasta. Raati piti vuoden ehdokkaiden tasoa hyvänä. Ehdotukset koostuivat monipuolisesta kirjosta erilaisia lähestymistapoja ja muotoja. Perinteisten kotiseutukirjojen ohella mukana oli tällä kertaa useampia valokuvakirjoja sekä uudella tavalla karttoja käsittelevää kirjallisuutta. Perinteiseen kirjamuotoon oli yhdistetty lisäksi audiota tai sarjakuvaa. Yksi ehdokkaista on julkaistu e-kirjana, mikä voi enteillä e-kirjojen yleistymistä myös kotiseutukirjallisuuden julkaisumuotona.

Raadissa toimivat Riitta Vanhatalon lisäksi amanuenssi Synnove Bergholm-Kullström sekä historian tutkija, kirjailija Harri Turunen.

VUODEN KOTISEUTUTEOS 2014 -EHDOKKAAT

(aakkosissa kirjan nimen mukaan)

Ealli biras - Elävä ympäristö, saamelainen kulttuuriympäristöohjelma, Päivi Magga ja Eija Ojanlatva
Ei tartte mököttä. Pakinoi Turu murttel, Risto Vuorinen, Kari Puumalainen
Korpimuseo Wildwood Tales, Satumaarit Myllyniemi
Kuvia Äystönkylästä, Äystön kuvahistoriikkityöryhmä
Kävely puutalojen Turussa, kirjoittanut Rauno Lahtinen, kuvittanut Merja Otronen
Köyliim mukulaim muisteluksii - Lumienkeli ja muita tarinoita vuosien takaa, Koonnut: Köyliö-seura
Länsi-UusimaaHannu Tuominen
Martta Jokinen ja vanhusmurhat. Dekkaritarina Turusta, kirjoittanut Maritta Flykt, toimittanut Harri Raitis
Nummisuutereiden naapurit, Palojoen kyläyhdistys ja Tarja Raninen
Nöyrtyminen ympäristöpakolaiseksi – Lokan ja Porttipahdan tekojärvien sosiaalihistoria, Jouni Kauhanen
Olkaamme siis korsolaisia, työryhmä: Merja Autio, Helena Peltola, Eija Pere, Irja Ruohonen, Tanja Viljanen
Patoja – paikallishistoriaa Lopen kunnan Läyliäisten kylän Patojan kulmalta, Jaana Vaskin
Rakennettu ranta – Ruotsinsalmesta Kotkan satamaan, Ikonen Elvi, Kykyri Marita, Lievonen Timo, ryökkynen Ari, Vangonen Galina (toim. Vesa Alén)
Rasvaletti – Valokuvia 1950-luvun Helsingistä, työryhmä: Yki Hytönen, Tuomas Myrén, Riitta pakarinen, Aki Pohjankyrö, Hilkka Vallisaari.
Rautalammin kasvot Pyykösten valokuvissa, Jukka Kukkonen
Saarijärvi Soi,  Minna Torppa.
Seppä, lukkari, hattumaakari, ajuri, Katja Tikka ja Loviisan kulttuuri- ja ympäristöliike ry
Silikki Kolokista –Tarinoita Kolkin kylästä, Kolkin kyläkirjapiiri
Snellmanista Ahtisaareen, Markku Heiskanen, Mauno Hämäläinen
Taistelukuvauksia Pälkäneen Laitikkalassa ja Hauhon rintamalla, Marjatta Tuomisto
Teoistaan tunnetut  - Mäntsälän kulttuuria, osa I, Anneli Kankaanpää
Torppari, suutari, apteekkari, pyykkäri. Esko Aaltosen valokuvia, Henna Aaltonen, Tuomas Jääskeläinen
Tuupovaara-Seuran viiskymppiset, Teuvo Kuivalainen
Uutisia Ikaalisista, Liisa Raipala
Varsinais-Suomi,  Hannu Tuominen
Viiden väylän varrella – Ruha-Alanurmo kyläkirja, Ruhan-Alanurmon kyläkirjatoimikunta. Vastaava toimittaja Juhani Heinola

Kuvatiedustelut:
Viestintäpäällikkö Anna-Maija Halme, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi, puh. (09) 612 63225

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi.