Vuoden nuori lahtelainen 2015 -tunnustus Viola ja Anton Uotilalle

Lahti-Seura ry tiedottaa 15.9.2015

Kuva: Excella Photo. Lahti-Seura nimeää vuosittain vuoden nuoren lahtelaisen. Tunnustuksella viestitään, että Lahdessa arvostetaan nuorten panosta, osaamista ja intoa. Tänä vuonna tunnustuksen jakavat 18-vuotiaat kaksoset Viola ja Anton Uotila.

Viola ja Anton ovat musiikin moniosaajia. Viola tunnetaan laulavana kanteletaiteilijana ja sellistinä, Anton pianistina. Muusikkokaksoset ovat konsertoineet yhdessä ja erikseen 8-vuotiaista alkaen.

He yhdistelevät konserteissaan klassisen, viihteen ja folkin ohjelmistoja. Viola tunnetaan klassisen musiikin ja folk-artistina, Anton puolestaan improvisoi jazz-musiikin sooloin klassisen musiikin ohella. Molemmat nuoret ovat myös säveltäneet erilaisille kokoonpanoille.

Viola ja Anton ovat esiintyneet orkesterien solisteina, kamarimuusikkoina eri kokoonpanoissa sekä konsertoineet useissa Lahden kaupungin edustustilaisuuksissa. Lahden kaupungin Kulttuurikeskuksen tilaamina ja tukemina he ovat soittaneet useita konsertteja Lahden alueen kouluissa, päiväkodeissa ja seniorilaitoksissa. Nuoret ovat myös kysyttyjä esiintyjiä kansanperinteen tulkkeina.

Vuoden nuori lahtelainen -tunnustus jaettiin tänä vuonna kuudennen kerran. Titteli myönnetään henkilölle tai ryhmälle, joka tuoreella, ennakkoluulottomalla ja yritteliäällä otteella on esimerkkinä ja eduksi Lahdelle. Valinnan tekee raati, johon kuuluu Lahti-Seuran ja yhteistyökumppaneiden edustajat. Viola ja Anton Uotila saivat 900 euron stipendin Lahden kaupungintalon puistojuhlassa 5.9.2015.

Lisää vuoden nuorista lahtelaisista voi lukea Lahti-Seuran sivuilta.

Kuva: Excella Photo.