Yksi esine – tuhat tarinaa: Itsenäisen Suomen tarina rakentuu museoesine kerrallaan

18.11.2016

Olemme haastaneet kaikki maamme sadat paikallismuseot – ja kaikki muutkin museot – kertomaan itsenäisen Suomen tarinaa yhden esineen kautta, yhdessä! Ensimmäiset 25 kuvaa ja tarinaa on nyt julkaistu Flickr-albumissamme.

Julkistetuissa esineissä ja tarinoissa paljastuu muun muassa, miten Asikkalan laulujuhlat vaikuttivat Hella Wuolijokeen ja koko Suomen historiaan. Useamman esineen kautta kerrotaan maitotuotteiden kehittymisestä ja sen hyvinvointia ja väestönkasvua edistävistä vaikutuksista. Esinetarinoiden kautta esitellään myös muun muassa kätilö, laskumies, parantaja ja lappilainen jätkä.

Hankasalmelta valittu kastemekko tuo esille tulevaisuususkoa ja auttamishalua, toholampilainen pistooli kertoo traagisesta murhatapauksesta ja Eskolan metsäradan paloämpäri nostaa esiin puunkuljetuksen ja sen tulipalovaaran. Lisäksi sotiin liittyvät tarinat ovat esillä ja niitä kuullaan varmasti vielä lisää.

Jo saapuneiden kuvien ja tarinoiden lisäksi Yksi esine – tuhat tarinaa -hankkeeseen odotetaan mukaan satoja esinetarinoita eri puolilta Suomea ensi vuoden aikana. Vielä ehtii hyvin mukaan!

• Valitkaa museostanne esine, jonka tarina liittyy osaksi itsenäisen Suomen historiaa.
  • Lähettäkää kuva esineestä ja noin tuhannen merkin tarina osoitteella toimisto@kotiseutuliitto.fi.
  • Suomen Kotiseutuliitto julkaisee kaikki tarinat ja esinekuvat Flickrissä vuoden 2017 aikana.

Aihetunnisteet sosiaalisessa mediassa:
#yksiesine #suomi100 #museot

Lue lisää: www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutuliitto-haastaa-museot-juhlavuoteen-2017-yhdella-esineella