Ylä-Savon seura vietti kevätkokousta haikein mielin

Ylä-Savon seura ry tiedottaa 7.4.2015

Pääkaupunkiseudulla toimiva Ylä-Savon seura ry piti 21. maaliskuuta kevätkokouksen. Sääntömääräisen kokouksen lopuksi nautittiin yläsavolaista perinneruokaa: tirripaistia ja talkkunaa. Ohjelmasta vastasi kuopiolainen posetiivari Matti Pasanen.

Kevätkokousasioita

Ylä-Savon seura ry toimii pääkaupunkiseudulle Ylä-Savosta muuttaneiden henkilöiden ja heidän perheenjäsentensä sekä muiden Ylä-Savon perinteitä kunnioittavien yhdyssiteenä. Seuran toiminnassa alkoi 44. vuosi. Toiminta jatkuu entiseen malliin. Kokouksessa käytiin läpi ja hyväksyttiin vuoden 2014 toimintakertomus ja tilinpäätös. Puheenjohtajana toimi Kaija Pulli ja sihteerinä Leena Vatanen.

Seuran jäsenmäärä on pysynyt lähes entisenä ja maksaneita jäsenitä on 175. Jäsenmaksu on 15 e/vuosi/henkilö ja kannatusjäsenmaksu 80 e. Jäsenet saavat ilmaiseksi seuran pinssin sekä alennuksia retkistä ja ruuista. Loppuvuoden suunnittelmassa ovat mm. teatteriretki Turkuun ja tapaaminen Iisalmen torilla kesällä.

Puheenjohtaja Urkki ja piällysmies Aarno Kellberg ovat poissa

Seuran puheenjohtajana vuosina 2004–2007 toiminut Urho Virkkunen menehtyi juuri ennen 75-vuotispäiväänsä. Urkki oli kotoisin Lapinlahdelta. Hän toimi erikoissairaanhoitajana eri sairaaloissa sekä Punaisen Ristin ensiapukouluttajana. Eläkkeelle siirtyessään hän teki vapaaehtoistyötä Ylä-Savon seurassa sekä oli savolaisuuden puolestapuhuja pääkaupunkiseudulla. Suurta huomiota sai hänen tempauksensa maaseudun puolesta. Urkki matkusti yksin Valmet 20:lla vuosimallia 1955 Helsingistä Utsjoelle. Menomatka kesti 14 vuorokautta ja tulomatka 10, kun oli alamäki. – Ihmiset tarjosivat ruokaa ja yösijan, muisteli Urkki matkaansa Suomen halki. Urho Virkkunen oli myös aloitteen tekijänä Veikko Vennamon muistomerkin pystyttämiseksi Alapitkälle.

Puheenjohtaja Urho Virkkusen työ Ylä-Savon seuran puheenjohtajana päättyi seuran syyskokouksessa 2007. Taustalla varapuheenjohtaja Ensio Leskinen.

Seuran piällysmies 1982 Aarno Kellberg oli iisalmelainen kirjailija, taidemaalari ja Savon kielen seuran varapuheenjohtaja. Lukuisista ansioistaan hänet nimitettiin kotiseutuneuvokseksi 2006. Molempien siunaus sattui seuran kevätkokouksen aikaan. Kevätkokouksessa vietettiin hiljainen hetki heidän muistokseen.

Teksti ja kuva: Kaija Pulli

www.yla-savonseura.fi